Waarom mag je met een bepaald promillage autorijden?

je mag met een bepaald promillage nog autorijden? why?
waarom zeggen we niet gewoon helemaal geen alcohol in het verkeer? Nu geef je toch de mensen een grens die ze gaan opzoeken? Wat is het nu van het toestaan van een bepaald prommilage?

Toegevoegd na 20 minuten:
ok, even alle grapjes over overrijp fruit daargelaten, ik bedoel dus echt het procent alcohol van drank niet van overrijp fruit ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, goeie vraag! Want vooral jongeren zoeken de grens op, of gaan eroverheen. Gewoon helemaal niets, dan is het voor iedereen duidelijk.

Antwoorden (6)

Ach... Als je een overrijpe banaan eet, zit je ook zo op 0,005 promille. Maar 't mag wel strakker dan nu vind ik inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het lichaam vergisting van suikers uit voeding plaats (bijvoorbeeld uit vruchten of jam) waardoor een beetje alcohol vrijkomt. Deze alcohol wordt dan weer door de darmen opgenomen. Dit geeft een heel klein, te verwaarlozen promillage alcohol in het bloed dat dan weer door de lever wordt afgebroken. Dit kan natuurlijk een deel verklaren waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat zwakte van de wetgeving.
Zoiets als zachte heelmeesters, die stinkende wonden maken. En wat dit onderwerp betreft behalve stinkende wonden ook nog heel wat doden, omdat men zo stom is om toch wat meer te drinken omdat men zich overschat.

Het is gewoon de lafheid in de wetgeving, gewoon niet streng genoeg. De makers van die wet hielden zelf van drinken, of die dachten dat men zich eraan kon houden, of ze wilden niet streng zijn, zoals NL in wel meer wetten niet streng is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe ik al 25 jaar zo, en ik lust best een drankje, maar niet als ik die dag/avond nog moet rijden. Mogen ze wat mij betreft voor iedereen invoeren. Is dan voor iedereen duidelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nul is niet mogelijk. In het lichaam is van nature altijd een beetje alcohol aanwezig, bij de ene persoon wat meer dan bij de andere.

De limiet zou wel strenger kunnen.

Maar ja, de wet is democratisch gekozen. Je hoort vaak genoeg mensen die klagen over "ik had maar drie glaasjes op, en dat kan ik makkelijk hebben, en toch heb ik nu een bekeuring aan m'n broek". De toehoorders knikken dan instemmend dat dat toch belachelijk is.

Kortom, de alcoholgrens is redelijk ruim, omdat wij dat met ons allen graag zo willen.

Van mij mag die alcoholgrens best wat naar beneden. Maar wat nog veel belangrijker is, is het strenger bestraffen van opeenvolgende overtredingen. Dus de eerste keer net boven de limiet: dan een boete die je voelt. De tweede keer: boete verdubbelen. De derde keer: nog zwaarder beboeten.

Zo voed je een peuter ook op: eerst een waarschuwing, dan een kleine straf (boos worden), bij een volgende overtreding een ergere straf (heel erg boos worden), dan een nog ergere straf (sanctie), enzovoort. Voor het strafrecht moet wat mij betreft het "peuter-principe" gelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De toehoorders knikken dan instemmend dat dat toch belachelijk is."
Vroeger wel, misschien... Nu gelukkig niet meer (tenzij je 't café- of discobezoekers gaat vragen). "Kortom, de alcoholgrens is redelijk ruim, omdat wij dat met ons allen graag zo willen."
Geloof ik eigenlijk niet. Ik denk dat de betreffende bewindslieden zelf wel graag een glaasje lusten en dat dat meer meespeelt dan gemiddeld c.q. dan zou moeten.
Want als je ziet hoe weinig alcoholcontroles er zijn en hoeveel snelheidscontroles, dan is dat _extreem_ scheefgetrokken. Ik heb gemeten over zo'n 300.000km. nog nimmer hoeven blazen.
Hoe graag ik dat, door eigen ervaring zou willen, ik geloof niet dat dit er ooit doorkomt.. ben er via diverse wegen al jarenlang hard mee bezig, had zelfs de NCRV en VARA op mijn hand en heb hun medewerking gehad, maar omdat het lichaam nu eenmaal alcohol aanmaakt lukt dat nooit..zelfs een paar kersenbonbons kunnen je promillage al zo doen stijgen dat je niet meer mag rijden.. En dan heb je het nog niet over de mensen die 's avonds behoorlijk drinken, zich braaf zich naar huis laten rijden maar de volgende ochtend vroeg wel wee rin hun auto stappen om bijv. t egaan werken..als je hun promillage zou meten zou je zien dat het nog altijd te hoog is in veel gevallen.. het lichaam doet er veel langer over dan veel mensen denken om het percentage alcohol af te breken..en dan nog de suiker patienten..die hebben nog meer last dan gezonde mensen van een verhoogd alcoholpromilage.. Er zou iets uitgevonden moeten worden dat een dergelijke vorm van alchol tijdens een test kan "herkennen" van door drank verkregen alcohol.. maar dat is science fiction ben ik bang..
:-(