Waarop zou jij bezuinigen als je in de overheid zat?

Ben je het met de huidige bekende plannen eens of zou je het anders doen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zou het liefst ook nog willen weten waarom je daarop zou bezuinigen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

- Defensie
Denk bijvoorbeeld aan het meedoen van de JSF. Dat kost ons kapitalen en het heeft ons nog niks opgeleverd.

- Salarissen en bonussen (van bijvoorbeeld topmanagers)
Over het algemeen is Nederland te kapitalistisch. Dat houdt in dat de rijken te veel verdienen. Er moet wat anders met die miljoenen gebeuren die naar (bonussen van) topmanagers gaan.

- Bureaucratische processen
Voordat er iets geregeld kan worden (door overheid/ambetenaren) moeten er veel te lange processen doorlopen worden. Volgens mij valt er een grote efficiencyslag te behalen daar, zodat we met minder ambtenaren toekunnen.

- Kunst en cultuur.
Ik vind kunst en cultuur héél belangrijk en het zou mij pijn doen om daarop te bezuinigen, maar eerlijk is eerlijk: Het is een extra. Als ik in mijn eigen huishouden moet bezuinigen, dan doe ik dat niet op eten, studie of gezondheid, maar koop ik minder CD's, ga ik minder naar de schouwburg etc. Ik zou in de regering dus ook eerder bezuinigen op kunst en cultuur dan op onderwijs of gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

helft ambtenaren eruit, provinciale staten opheffen, onmiddellijk stoppen met ontwikkelingshulp, Europese Unie uitgaven korten en zo zijn er nog wel een paar te bedenken.

Toegevoegd na 18 minuten:
nav je toevoeging: ambtenaren behoeft denk ik geen nadere uitleg. Provinciale staten zijn gewoon een extra onnodige laag tussen gemeenten en regering dus taken kunnen eenvoudig herverdeeld worden. Ontwikkelingshulp helpt niet weten we inmiddels allang er zijn betere methoden om arme landen te stimuleren dan corrupte regeringen en organisaties geld toe te stoppen. E.U. zijn we de grootste betaler per hoofd van de bevolking dus wordt het tijd dat aan te passen. Enz. enz.

Toegevoegd na 5 uur:
Om de zaak in perspectief te zetten: Nederland telt 16,538,435 inwoners op September 11, 2009. In totaal zijn er bijna 1 miljoen ambtenaren; 956.000 om precies te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al ben ik het niet helemaal met je antwoord eens, ben ik het ook niet eens met de minduimpjes. Want je geeft je persoonlijke mening, en dus een antwoord op de gestelde vraag.
Dat wilde ik even zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ gootje08 +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ wittedewith, Ik denk niet dat het aantal ambtenaren in Somalië iets te maken heeft met "hoe lekker ie daar gaat!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ MarieAnne, Inderdaad, dus moeten we beginnen met de regeringspartijen eruit stemmen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tering jantje, dat is nogal wat Werner.
Voor wat betreft de ambtenaren: je beseft je toch wel dat voor de werkzaamheden van de overheid gewoon ambtenaren nodig zijn? Wat je dus eigenlijk zegt is: de overheid moet de helft van het huidige werk doen, of de werkzaamheden moeten worden uitbesteed. In dat laatste geval bezuinig je niet echt, omdat ook bij uitbesteding gewoon personeel ingehuurd moet worden. In het eerste geval ben ik benieuwd welke taken je allemaal niet meer uitgevoerd wil zien; de helft is een hoop! Provinciale staten: Tsja, sommige taken vergen nu eenmaal een laag tussen Rijk en gemeente, zoals bijvoorbeeld de aanleg van provinciale wegen. Als je dit bij het Rijk wil plaatsen, verschuift het budget gewoon van de provincie naar het Rijk, zodat er budgetair nog niets bezuinigd wordt. Stoppen met ontwikkelingshulp: Al ben ik het niet met je eens dat dit een goed idee is, kun je dit wel aanvoeren als bezuiniging. Uitgaven aan de EU: Tsja, ook de EU heeft uitgaven, en heeft een ambtenarenapparaat nodig. Als je niet wil dat de nationale overheden hieraan bijdragen, kan het ook met een directe belasting worden gefinancierd, en dan telt het inderdaad als bezuiniging voor de Nederlandse overheid, maar worden de lasten voor de burgers niet anders. Of je moet de EU onzin vinden, maar dat lijkt me vreemd. Ik ben al met al geneigd je een minnetje te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ chaoticeddy. Inderdaad moet de overheid de helft van het werk doen. (Er van uitgaande dat iedere ambtenaar nu inderdaad hard werkt...) De regelgeving in ons land loopt de spuigaten uit en voor elk type regelgeving is er een apart set ambtenaren in de weer. Deze worden weer gecontroleerd etc. Daarenboven doet de EU alles nog eens dunnetjes over. Ik noem als voorbeeld iets wat we allen kennen, het opzetten van een cafe b.v. Als je dan ziet welke regels er allemaal na geleefd moeten worden en met hoeveel ambtenaren je te maken hebt dan krijg je waarschijnlijk een genuanceerder kijk op mijn statement.
Ik zou ook bezuinigen op commissies, die commissies benoemen om commissies te beoordelen. Scheelt je zo al een hele hoop salarissen. Maar ja .... moeten die dan allemaal in de WW? Ik denk net als de vorige beantwoorder dat er heel veel geld te bezuinigen valt in de Europese Unie. (subsidies, verhuizingen van en naar Strasburg, onkostenvergoeding parlamentariers). Op ontwikkelingshulp zou ik niet echt bezuinigen, maar wel veel beter uitkijken waar het geld naar toe gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou willen bekijken hoe het zit met de topsalarissen en bonussen van de -in mijn ogen- zichzelf verrijkende managers en directeuren. Ik vind het namelijk schandalig, dat ook onderpresterende managers/directeuren met een bonus naar huis gaan waardoor ze eigenlijk de rest van hun leven niet meer zouden hoeven werken.

Ik zou de militaire missies eens wat beter willen bekijken. Waarom zitten we ergens, en welk doel dient het?

Ik denk dat het ambtenarenapparaat wel anders ingericht zou kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onder het mom van, alle kleine beetjes helpen zou ik bezuinigen op het beantwoorden van vragen van de oppositie, zo kost een officiele vraag van de partij van de dieren (van elke partij, maar ik haal kies de partij van de dieren eruit omdat deze zeer veel vragen stelt ;)) (Bv. vragen over castreren van biggetjes) al zo 2000 euro. er worden per jaar een hoop nodeloze vragen gesteld, die de maatschappij allemaal geld kosten. Door het stellen van deze vragen aan enkele regels te laten voldoen zou al zo een behoorlijk bedrag bespaart kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderbijslag voor meer dan 2 kinderen afschaffen. IVF uit het basispakket ziektekostenverzekeringen. Hypotheekaftrek boven 350.000 euro afschaffen. Politie inzet bij voetbalwedstrijden voor rekening bezoekers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou bezuinigen op mensen in gijzeling nemen voor onbetaalde mulder (verkeers) boetes. die boetes blijven in heel erg veel gevallen onbetaald omdat er geen bronnen zijn buiten de muren die ze kunnen betalen en het kost de staat elke dag ongelooflijk!!! veel geld om die mensen gedetineerd te houden. terwijl ze daardoor juist niets kunnen betalen doordat door hun detentie hun inkomen weg valt. dus ze bereiken er niets mee het KOST alleen maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Salarissen boven de Balkenende-norm.

Toegevoegd na 45 seconden:
Binnen de overheid, semi-overheid en met publiek geld gefinancierde instellingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
salaris leden koningshuis (ze moeten met de helft ook tevreden kunnen zijn), salarissen binnen heel de politiek, ambtenaren. aanleg van monumenten, nieuwe snelwegen (oude repareren waar nodig), ww (werklozen gewoon weer aan het werk zetten), meer controle`s voor mensen in de wao (scheelt zo veel als de profiteurs uit de wao gingen, en anderen terecht wao laten ontvangen), maar het is toch best nog een moeilijke vraag, omdat het makkelijker zou zijn om te zeggen waar het geld wel naar toe zou moeten gaan. persoonlijk zijn we allemaal goed gebaat bij een veilig gevoel op straat, en een goede zorg als we ziek zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ministerie van defensie en daarmee het gehele leger opheffen en dat niet in 2013 maar nu!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou bezuinigen op de leden van het koninklijk huis,omdat ik vindt dat dat veelste veel geld kost.
ik zou geen kinderbijslag meer overmaken naar kinderen die in het buitenland wonen,omdat ik denk dat daar veel gesjoemeld mee wordt,kinderen die niet eens bestaan en zo.
ik zou bezuinigen op defensie,omdat ik dat ook teveel vindt kosten..zeker die JFS,als die er komt.
en de armoede bestrijding in de 3e wereld landen,omdat ik vindt dat we de armoe eerst maar eens in eigen land moeten zien te bestrijden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De commissie Gerritse heeft in maart dit jaar een aantal opties op een rij gezet (zie bron).
Belangrijkste besparing is wat mij betreft het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Deze gaat vrijwel geheel in de prijs van de huizen zitten, en werkt ook nog eens zo dat rijkeren meer profiteren dan armeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou iedereen die in de kamer zat, eerste of tweede kamer maakt niet uit op minimum loon zetten, dat zou een geweldige besparing betekenen, maar ook nog een voordeel hebben, geldwolven zouden dan meteen de benen nemen en de echte politici zouden dan overblijven, dus twee vliegen in één klap...