Streef je na een luxe leven of innerlijke rust?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, sorry monique, volgend keer mag jij eerst :)

Het beste antwoord

Ik vind beide niet alleen geen tegenstellingen maar ook niet per definitie positief. Een luxe leven in de zin van veel overdaad en decadentie is me veel te materialistisch en egocentrisch, en zou me op geen enkel manier een goed gevoel geven. Eenvoudige basisbenodigdheden (zoals die in een westerse samenleving eigenlijk nauwelijks meer luxe zijn te noemen) zijn voor mij voldoende, en op dat gebied heb ik al redelijk breikt wat ik bereiken kon, al kan het op bepaalde gebieden nog steeds best een beetje minder.

De term 'Innerlijke rust' bezorgt me echt kippenvel ; dan denk ik aan mensen die het helemaal met zichzelf getroffen hebben, niets meer te maken hoeven / willen hebben met de ellende van een ander en zich nergens meer voor in hoeven te spannen, en zich met vaagheden en zweefkolder kan gaan bezighouden. Een schoon geweten en integriteit kan ik mee leven, graag zelfs, maar innerlijke rust, brrrr.....klinkt nogal decadent eigenlijk.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik kan iedereen inclusief mezelf altijd recht in de ogen kijken en rustig slapen; als dat innerlijk rust is, heb ik dat allang. En het wordt beter naarmate je meer afstand van luxe kunt doen. Dan krijg je namelijk ook ‘uiterlijke rust’ of ‘omgevingsrust’.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met innerlijke rust, bedoel ik eigenlijk, met jezelf in het reine, en niet zweverig gedoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg ook jeuk van "innerlijke rust".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg er ook de zenuwen van. Maar luxe leven hoeft niet decadent en zelfs niet opwindend te zijn. De vraag is daarom ook raar. Zoals smurf al schreef: waarom 'of', en niet 'en'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan iedereen inclusief mezelf altijd recht in de ogen kijken en rustig slapen; als dat innerlijk rust is, heb ik dat allang. En het wordt beter naarmate je meer afstand van luxe kunt doen. Dan krijg je namelijk ook 'uiterlijke rust' of 'omgevingsrust'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, +1 :) Ik had de vraag anders moeten stellen en geen ruimte moeten laten om de wending "innerlijke rust" op twee manieren te kunnen interpreteren. Als dit bij jouw antwoord zou staan kan ik de + ook echt uitdelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik hem dan maar als toevoeging plaatsen ? Want het hoort er wel een beetje bij natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit antwoord van Marleen gekozen, omdat we ook even een les kregen over innerlijke rust en de betekenis daarvan. En zoals altijd van Marleen, niet zomaar een antwoord, maar gelijk boeiend leesvoer.
En de rest ook bedankt voor de vaak uitvoerige antwoorden. Ik heb mijn licht kunnen opsteken door jullie antwoorden.

Andere antwoorden (17)

Innerlijke rust dat is waar ik naar verlang
een luxe leven hoef ik niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens +1, innerlijke rust is al luxe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geneigd te zeggen: naar innerlijke rust. Maar luxe en innerlijke rust zijn geen absolute tegenstellingen.
Het feit dat je je deze vraag kunt stellen is al luxe. Je hoeft je blijkbaar geen zorgen te maken waar morgen je eten vandaan zal komen. Daarnaast zijn er mensen die in luxe leven (leefden) en innerlijke rust kennen (kenden) zoals b.v. Bhagwan/Osho, Nelson Mandela.
En er zijn massa's mensen die geen luxe hebben maar evenmin geestelijke rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puntje voor Sherpa !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een luxe leven is voor mij een leven met meer dan je nodig hebt om te leven.
De piramide van Maslow geeft ook aan dat je eerst basisbehoeften vervult voordat je aan de andere zaken toekomt.
Ik streef tijdens een luxe leven naar innerlijke rust
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan dat samengaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gevonden, maar of het zal werken......
Ik streef naar een luxe leven voor diegene die dat nog niet hebben. Pas dan heb ik innerlijke rust...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil het liefst innerlijke rust
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij leven in Nederland al in behoorlijke luxe, ik heb daarom om niet veel extra's nodig. En wat heb je aan al die luxe zonder innerlijke rust?

Toegevoegd na 3 minuten:
Vaak zie je ook compensatie gedrag. Mensen zoeken via luxe de innerlijke rust. Vaak is dat maar van tijdelijke aard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geneigd te zeggen naar innerlijke rust.

Maar, innerlijke rust en luxe zijn geen elkaar uitsluitende tegenstellingen. Het feit dat je je deze vraag kunt stellen is al luxe, want blijkbaar hoef je je geen zorgen te maken waar je morgen je eten vandaan haalt.

Ook zijn er mensen (geweest) die in een zekere mate van luxe leefden, maar toch innerlijke rust kennen, zoals bv Bhagwan/Osho en Nelson Mandela (als president).

En zijn er massa's mensen die geen luxe hebben maar ook geen innerlijke rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb jarenlang verlangd naar innerlijke rust. op dit moment begin ik er steeds dichterbij te komen.. mede dankzij mijn huidige partner. een luxe leven hoeft voor mij niet. het is wel lekker als je gewoon elke maand gewoon je rekeningen kan betalen en brood op de plank hebt, dat werkt ook mee aan het verkrijgen van innerlijke rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 klopt, de basics op orde , is al heel mooi
Een luxe leven houdt per defenitie niet in dat men gelukkig is.
Innerlijke rust biedt deze mogelijkheid wel. Innerlijke rust is ook genoegen nemen met wat is. Niets meer nodig. Men IS.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik streef naar innerlijke rust met een gepaste luxe die het leven aangenaam maken op die momenten dat de innerlijke rust ontbreekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 herkenbaar hoor, even jezelf verwennen met luxe
met innerlijke rust kan het je geen reet schelen of je arm bent, met veel geld of luxe kan je zeker innerlijke rust ontberen. i rest my case. inkppertje dit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet OF-OF, denk ik.

Een luxe leven geeft ook een bepaalde innerlijke rust. Je hoeft niet elke dag te denken hoe je weer voor voldoende eten en drinken zorgt om de dag te overleven. Je kunt over schoon water beschikken om te drinken en je te reinigen. Dit is voor ons Nederlanders waarschijnlijk doodnormaal, maar voor de meeste aardbewoners een luxe.

Maar, als ik moet kiezen dan is het innerlijke rust. Luxe draagt daar zeker aan bij, maar we hebben het wel overdreven luxe in ons landje. Van mij mag het wel wat soberder zonder dat ik aan innerlijke rust inlever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 , innerlijke rust met beetje luxe, begrijp ik?
Innerlijke rust hebben is een luxe. Luxer is er niet. Ik kies dus voor innerlijke rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kies voor luxe leven, want innerlijke rust zal ik toch nooit vinden. Zit niet in mijn aard en als het een tijdje rustig is, dan breekt het zweet mij uit....

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar helaas hoeft luxe leven niet decadent en zelfs niet opwindend te zijn. Dus streef niet naar een van beide, maar naar de juiste combinatie van de twee, gepaard aan een zekere opwinding. Ik vrees overigens, dat dat teveel gevraagd is en niet bestaat. Dan maar alleen een luxe leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
innerlijke rust daarom heb ik oa een andere baan genomen dan maar iets minder geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Innerlijke rust. Daar kom ik uiteindelijk het beste door uit.
Luxe leven is altijd meer meer meer, nooit genoeg. Altijd onrust.

Nee doe mij maar innerlijke rust.
héééérlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je innerlijke rust hebt gevonden heb je dat luxe leven niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men streeft vaak na een luxe leven dan pas denken ze innerlijke rust te kunnen creeren vaak begint dan pas de inspanning. Ik streef naar een innerlijke rust, ik probeer mijn mind te zuiveren.