Wanneer/Waardoor is homoseksualiteit een taboe geworden?

Na wat verdieping ben ik er al achter gekomen dat de algemene acceptatie van homo's door de loop van de geschiedenis zijn ups en downs heeft gehad. Maar wie weet precies hoe vaak en waardoor het steeds taboe is gebleven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Hoe vaak en waardoor homoseksualiteit taboe was door de tijden heen is een vraag waar geen antwoord op te geven is. Daarvoor is de vraag veel te complex en is de wereld te groot. Je zou er een levenlang over doen om dat echt in kaart te brengen.
Wellicht echter kan mijn verhaal je enigszins op weg helpen:

Een aantal religies heeft in de loop van de eeuwen een flinke vinger in de pap gehad als het gaat om het stigmatiseren van en aanzetten tot haat rond homoseksualiteit.

Daarnaast zullen mensen met een laag EQ (emotionele intelligentie) die zelf niet homo zijn, de homoseksuele medemens altijd blijven afdoen als vies, smerig, raar, ongezond en onnatuurlijk.
Dit vanwege het simpele feit dat zij emotioneel niet ontwikkeld genoeg zijn om zich in een ander te kunnen verplaatsen en te kunnen begrijpen dat niet iedereen dezelfde voorkeuren heeft.

Er zijn tijden en landen waarin homoseksualiteit niet als bijzonder of afwijkend wordt en werd beschouwd.

Zo is bv in een aantal Boeddhistische landen de tolerantie voor de medemens door de eeuwen heen de mensen zo onder de huid gaan zitten, dat men totaal niet opkijkt van zijn homoseksuele medemens.

De oude Grieken hadden ook totaal geen problemen met homoseksualiteit. Homoseksuele soldaten kregen samen een eregraf met alle honeurs van dien, wanneer zij samen stierven op het slagveld.

Wat ik zelf heel erg vind is dat we in Nederland, na eeuwen strijd, zo eind jaren 80 eindelijk zover waren dat homoseksualiteit niet meer per defenitie als gek vies en vreemd werd beschouwd. Door de komst van groepen nieuwe Nederlanders echter werden we binnen no time zomaar weer een paar honderd jaar teruggeworpen in de strijd...
Ontzettend jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Doorheen de hele geschiedenis en wereldwijd hebben homoseksuelen (maar ook andere 'seksen', zoals transseksuelen (die vroeger nog niet konden worden omgebouwd) en sekslozen ne hermafrodieten een bijzondere rol gespeeld in verschillende samenlevingen, varierend van volledige acceptatie tot speciale (mystieke) posities.
Alleen in sterk georganieerde religieuze samenlevingen die van tijd tot tijd opduiken, is het een groot taboe, en worden alle afwijkingen van het meest gangbare als ongewenste afwijking beschouwd. Naarmate een cultuur meer 'macho' is (en de huidige wereldreligies zijn over het algemeen behoorlijk 'macho'/ man-georienteerd), is de acceptatie voor homo's ook slechter. Of, kort gezegd : waar vrouwen het al slecht hebben, hebben homo's geen leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat het nu nog zo'n taboe is als in vroegere tijden.Wanneer/ Vanaf het moment dat de mens zich sexueel
bewust werd! Waardoor/ Door het afwijkende gedrag ten opzichte van de meerderheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vind zijn oorzaak in het christendom.
De bijbel verbied het min of meer. Lang voor d jaartelling was het geen taboe.
Het heeft alles gemaken met het k
geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet baseert de kerk zich voornamelijk op het verhaal van de verwoesting van Sodom (Sodom en homoseksualiteit zijn ook behoorlijk met elkaar verbonden) en dan voornamelijk Gen 19:5-8. Al heeft die passage volgens mij meer te maken met de wetten van gastvrijheid die zeker in die tijd behoorlijk belangrijk waren.
Dit wordt inderdaad veroorzaakt door religies.

Leuke anecdote: In het oude romeinse rijk werd homoseksualiteit tussen soldaten zelfs gepromoot. De reden hiervoor was het idee dat iemand die zijn geliefde verloor in de strijd nog harder zou vechten tegen de moordenaars (de tegenstanders).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel opvallend dan, dat veel potenrammers geen religie aanhangen. ik ga uiteraard niet ontkennen dat de het christendom en de islam veel volgers hebben die homoseualiteit verkeerd vinden en dat dat dus ook in brede zin de algemene cultuur kan beinvloeden. maar platte burgelijkheid zonder de tussenkomst van religie kan ook tot afkeer of afkeuren leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard is het onmiskenbaar dat in de loop van de geschiedenis er een religieuze motivatie is geweest voor een taboe op homoseksualiteit.
Maar niet uitsluitend door religies.
Ik meen mij toch te herinneren dat de atheist (!) A. Hitler niet uitblonk door homo-vriendelijkjeid. En zijn collega B. Mussoni evenmin. En niet te vergeten die andere atheist, J. Stalin.

Toegevoegd na 31 seconden:
Uiteraard B. Mussolini