Loopt mijn WWB uitkering gevaar als ik mijn schoonzus 3 a 4 weken te logeren krijg?

Ik weet dat als je meer dan 3 dagen per week bij elkaar eet en bij elkaar slaapt (in 1 huis dus;)) dat ze dan vinden dat je een huishouden deelt. En dan word je gekort op je uitkering. Maar nu komt mijn schoonzusje een paar weekjes logeren, vakantie houden zeg maar. Ik hoor nu verschillende verhalen, weet hier iemand hoe het zit? Moet ik dat opgeven en word ik dan gekort?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen idee, maar als dat zo zou zijn is dat echt belachelijk.

Het beste antwoord

Wat ik in dat geval zou doen, is je buren vóór zijn.

Meldt het gewoon alvast, niet bij je buren, maar bij de contactpersoon van je uitkering. Doe dat via mail, zodat je zelf de verzonden versie ook nog hebt, als bewijsmateriaal. Dan kun je altijd zeggen: dat heb ik toen en toen zelf al laten weten.
Dan zadel je hen wel op met overbodige informatie/werk, maar dat geeft niet. Kwaad kan het namelijk ook niet.

Noem overigens in die mail, of mondeling contact, NIET je buren, want dat is onnodig.
Doe alsof(!) je dom bent en die controleurs niet snapt en hen daarom alvast meldt dat je schoonzus die weken komt logeren.
Want inderdaad: logeren is anders dan een huishouden delen.

Waar je misschien mee in de war bent, is dat als bijvoorbeeld een kind meer dan 3 dagen per week bij z'n ouders slaapt en eet, en de andere dagen op kamers in een andere stad woont. Die wordt inwonend genoemd als die 4 of meer dagen in het ouderlijk huis woont.
Maar dan is het dus structureel, en vanaf 4 dagen per week, élke week een langere tijd. Zo zal dat ook wel voor een partner gelden, zo'n soort regel. Als die wekelijks vanaf 4 nachten per week bij je is.

Laat het de gemeente gewoon maar weten, want logeren mag hoor! Dat is namelijk niet te verbieden en jij ze bent gelijk gerust gesteld, want dat zullen ze je vast wel antwoorden. En die buren? Gewoon (blijven) zwaaien, maar je eigen gang gaan. Je bent ze dan namelijk te slim afgeweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze betaalt je toch niet voor die vakantie? Dus deel je ook een huishouden.. pas als je inkomsten overhoudt dan moet je het opgeven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zal best een keer boodschappen halen voor me om mij niet voor alle kosten op te laten draaien.
nee joh, en verder gewoon niet over praten of het melden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voeren van een gezamelijke huishouding doe je natuurlijk gedurende langere tijd. In het geval van een logeerpartij, al is het een paar weken, praat je van een gast in huis. Het is prettig als die gast ook een beetje tegemoet kan komen in de kosten die de logeerpartij met zich meebrengt, maar dat is geen inkomen en geen gezamelijke huishouding.

Je zou het even kunnen aankaarten bij degene die je uitkering verstrekt (sociale dienst oid; ik ben niet zo thuis in die materie), maar dikke kans dat die er zelfs wel mee kan lachen. Pas wanneer je elke máánd drie weken komt logeren zou er sprake zijn van een gemeenschappelijke huishouding, maar eenmalig echt niet. Dan zou je dus met een uitkering nooit een logeetje mogen hebben ; beetje te gek voor woorden natuurlijk. Al zijn dergelijke lange logeerpartijen niet meer helemaal vandeze tijd, ze kómen voor.

Volgens mij kun je trouwens net zo goed helemaal niks doorgeven ; er verandert toch helemaal niks structureels aan je woonsituatie ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zijn hier nogal controlerend, en toen mijn vriend hier weleens sliep in het begin van onze relatie stonden ze al heel snel voor de deur voor een check, tot in mijn badkamer (tandenborstels tellen) en in mijn slaapkamerkasten aan toe. (ik heb leuke buren die graag de gemeente bellen). Hoewel er toen geen concequenties aanzaten heb ik een hoop gezeik gehad. Ik kan het wel doorgeven, maar ik heb liever niet weer dat gedoe, dus ik denk dat ik maar niks zeg.