Verschil tussen kus en zoen?

Waarom hebben wij twee dezelfde woorden ervoor? Was er vroeger een echt verschil ertussen zoals bij het woord tongzoen. Daarbij gaat het om zoenen met tong.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Zoen — kus. Kus is volgens het tegenwoordig taalgebruik deftiger, eerbiediger en soms ook inniger; zoen, eigenlijk het teeken van vrede en vriendschap, is meer dartel. Een handkus. Een voetkus. Iemand een kus toewerpen. Zoenen dat het klapt. In sommige streken, b.v. in Twente en op de Veluwe, is alleen kus gebruikelijk.

Kussen kan ook een groet zijn tussen twee personen die elkaar goed kennen, vaak tussen familieleden. Dit behelst vaak het kussen op elkaars wangen.

De exacte manier waarop dat gebeurt en hoe vaak en met wie is sterk afhankelijk van de cultuur en verschilt daarom per land, maar ook per bevolkingsgroep en familiegebruik: in sommige families worden alle familieleden ter begroeting gezoend, in andere wordt alleen tussen mannen en vrouwen gekust. Soms worden twee kussen op de wangen gegeven, soms drie.

Een zoen is vaak een uitdrukking van liefde of seksuele aantrekking; het betreft in dat geval twee personen die elkaar wederzijds op de lippen kussen, of een persoon die de ander op verschillende onderdelen van zijn of haar lichaam kust. Dit soort kus kan de liefdes- of lustgevoelens sterk verhogen.

------------------------------------------------------------
--kus of zoen --
smakz of tong
lekker kleven
met elkaar
de liefde
is bekeken
voor altijd
ten minste
voor nu
lieve schat
kus en zoen
smakz en tong
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kussen kan ook een groet zijn tussen twee personen die elkaar goed kennen, vaak tussen familieleden. Dit behelst vaak het kussen op elkaars wangen.
Soms worden twee kussen op de wangen gegeven, soms drie.

Een zoen is vaak een uitdrukking van liefde of seksuele aantrekking; het betreft in dat geval twee personen die elkaar wederzijds op de lippen kussen, of een persoon die de ander op verschillende onderdelen van zijn of haar lichaam kust. Dit soort kus kan de liefdes- of lustgevoelens sterk verhogen.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vindt een zoen inniger en in mijn gedachte houd ik mijn tong paraat,als het om een zoen gaat