Als christenen de bijbel hebben en de moslims hun Koran, wat hebben de boedhisten dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Boeddhisten hebben geen heilig boek zoals de christenen de Bijbel en de moslims de Koran. Het Boeddhisme heeft vele heilige teksten, sommige gebaseerd op woorden van de Boeddha zelf, andere op werken van grote boeddhistische monniken en leraren.

Tot de 1e eeuw v. Chr. werden de woorden van Boeddha mondeling doorgegeven van generatie op generatie. Daardoor zijn er verschil in teksten.

De oudste verzameling geschriften in het boeddhisme is de Pali Canon (pali: tipitaka), zoals dat bewaard is gebleven in de Theravada Traditie. Het is opgesteld in de taal pali en bestaat uit 3 onderdelen (de pitakas):

- de Suttanta-pitaka: de toespraken van de Boeddha.
- de Vinaya-pitaka: over de discipline en regels van de
monniken.
- de Abhidhamma-pitaka: later filosofisch commentaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita, erg leerzaam, hier weet ik niets van. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is en blijft het leukste van GV, elke keer weer iets van elkaar leren :)

Andere antwoorden (5)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme#Basisconcepten_in_het_boeddhisme

Toegevoegd op 18-06-2009 17:30:06
'De oudste verzameling geschriften in het boeddhisme is de Pali Canon.'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme#De_geschriften_van_het_boeddhisme
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niks. het is een levensleer, geen geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeddhisten hebben de Dhammapada... Dat is de bijbel van de Boeddhisten...

http://www.suttas.net/suttas/khuddaka-nikaya/dhammapada/index.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn dat niet 'alleen' de verzen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor het zijn de woorden van Siddharta Gautama...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja mmm, dat is alleen een verzameling verzen uit de Pali canon.
Boeddhisten heben geen boek met goddelijke openbaringen, zoals de bijbel en de koran. Natuurlijk zijn er wel oude belangrijke geschriften; wat dat betreft zou ik denken aan de Pali canon, zoals eerder genoemd, maar die hebben geen 'heilige' status in de zin van de heilige geschriften van de grote monotheïstische godsdiensten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen heeft voornamelijk het geloof. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeddhisme vereist geen geloof. Sterker nog, volgens de teksten spoorde de Boeddha zijn leerlingen vooral aan om vooral niets zomaar aan te nemen, ook niet van hem, maar om altijd zélf na te denken en zélf te onderzoeken.