Waarom zeggen mensen steeds dat religies de oorzaak zijn van alle oorlogen?

Ik hoor hier constant mensen zeggen dat religies de oorzaak zijn van alle oorlogen. Ik vind dit nogal kort door de bocht.

Mijn eigen mening hierin is 'verschillen tussen mensen'. Dat kan inderdaad religie zijn, maar ook verschil in rijkdom, verschil in nationaliteit, verschil in afkomst, verschil in tradities en zelfs verschil in taal. Daarnaast zijn het mijns inziens niet de religies die oorlogen veroorzaken, maar de mensen die uit naam van een religie de oorlog oppaken.

Speelt hier iets anders mee? Zeggen dat religie de aanleiding is voor alle oorlogen is mijns inziens feitelijk incorrect.

oppaken = oppakken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik heb het al in een andere vraag gezegd, maar hier nog maar een keer: BEGEERTE is volgens mij de belangrijkste oorzaak van oorlogen.
Ideologieën en soms ook godsdiensten worden slechts als vehikel gebruikt om een oorlog te rechtvaardigen; de onderliggende reden is gewoonlijk de begeerte naar macht.
Religie als oorzaak van oorlogen aanmerken duidt volgens mij vooral op geestelijke luiheid en tegenzin om de werkelijke oorzaak onder ogen te zien. Het is immers gemakkelijker om de 'tegenpartij' de schuld te geven dan de hand in eigen boezem te steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Omdat het zo is... Mensen verschuilen zich achter religies, dus het is de oorzaak wel...

zo simpel is dat, toch...

Allah Ahkbar = in de naam van god...
de paus zegent een regering in oorlog...
ga zo maar door...

Toegevoegd op 11-06-2009 11:12:08
de kruistochten, hoeveel meer bewijs moet je hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geld, economie en ruimte zijn ook belangrijke reden, je glijd ernstig af xinix
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een ouderwets goed antwoord van je... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Ouderwets slecht antwoord zul je bedoelen Italklaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld, economie en ruimte is religieus, dan politiek, en dan militair... kan ook in andere volgorde zijn soms...
Het is inderdaad kort door de bocht om te zeggen dat religie de bron is van alle oorlog. Oorlogen hebben vele redenen een verschil van levensopvatting is slechts een van de redenen. Denk maar eens na tot 1945 waren alle europeese landen constant met elkaar in oorlog. Zijn deze landen niet allemaal christelijk? Tijdens de kruistochten waren er misschien een paar oorlogen die door religie is veroorzaakt maar. Om te zeggen alle oorlogen? Nee dat is erg kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen kort door de bocht, maar gewoon feitelijk onjuist. Er zijn ook oorlogen gevoerd om a-religieuze ideologieën, rassenhaat, geld etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zijn alle oorlogen niet het directe gevolg van een religie. Voor zover ik weet was WO I het gevolg van een moord en was WO II een rassen kwestie en geen geloofskwestie m.b.t. religie. De Golfoorlog had betrekking op olie. Dus ook dit is niet echt een oorlog op betrekking tussen religie. En Korea en Vietnam hadden ook geen betrekking op religie. Om maar even een handje vol oorlogen in de 20ste eeuw te noemen...

De enige oorlog die ik kan bedenken die daadwerkelijk op religie gebaseerd is. Of ja. Oorlog? Dit is de kerk geweest. Die trok in de 'Darkages', of wel vroege middeleeuwen 'moordend' en 'plunderend' door Europa om het Katholisisme aan de mensheid op te leggen. De daarop volgende 'Heksenjacht' die gekenmerkt word door de periode '1450 - 1750' met enkele karakteristieke voorbeelden uit de 14de eeuw '1353' en daarna '1951' vlak voordat de 'Witchart' in Engeland werd afgeschaft. Heeft eveneens totaal niets met een oorlog op basis van religie te maken. Dit was overigens een oorlog van de (Spaanse) 'Inquisitie'...

Kortom: Sinds de Romeinen is er geen oorlog meer geweest, waar religie, of geloof de hoofdoorzaak was. Dus het is, zoals je zelf al zegt erg 'kort door de bocht'...

Toegevoegd op 11-06-2009 11:35:54
De tweede alinea is overigens iets waar ik uitvoerig research na gedaan heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke +1, en iedereen kan deze feiten erop naslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
keurig +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet religie te kortzichtig ik zou het wat liberaler (ruimdenkend) benaderen... Indien religie = christendom en/of islam etc dan heb je gelijk. Maar dat is m.i. te eenvoudig gedacht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@stolidus: Dit is een korte samenvatting wat hier staat. Dus jouw reactie is inderdaad erg kortzichtig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruimdenkendheid kun je ook kort samenvatten...
Dat is inderdaad de oorzaak.

Onder religie wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan. Zingeving betekent het zoeken naar de zin, de bedoeling of het doel van het leven of van grote gebeurtenissen in het leven, of het trachten dit doel zelf te scheppen. Dit laatste is de grote boosdoener. De mens zoekt zingeving = religie en is op deze wijze de oorzaak voor alle oorlogen. In de dierenwereld kom je oorlogen op deze manier niet tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Min duimpje graag een uitleg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius: Bedankt! Ik zie religie inderdaad breder en niet uitsluitend gekoppeld aan een god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind de vergelijking met de dierenwereld helemaal nergens op slaan, vandaar de min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Stolidus. Als ik mijn buurland binnenval omdat ik de olie wil hebben of zo dan is dat volgens jou zingeving? Ik vind dat je zelf ook wel erg kort door de bocht gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg kortzichtig... Dus ook van mij een -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: -1 Stolidus. Als ik mijn buurland binnenval omdat ik de olie wil hebben of zo dan is dat volgens jou zingeving? Absoluut, wat is het anders? Denk je echt dat wij in auto's rijden om een andere reden dan zingeving?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless: sorry ik kan niets met je kortzichtige reactie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kempo: wat is je argument in deze?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We rijden in auto's omdat dat handiger is dan te voet of met paard en wagen, op dit moment is er nog olie nodig om die auto's voort te bewegen, dat heeft niets, maar dan ook absoluut niets met zingeving te maken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij rijden in auto's omdat het handiger is?!...kom op, waarvoor is het handiger? Het allemaal zingeving. Begin met lezen over Logos en vervolgens zingeving... Je reactie is prima en de -1 ook maar de argumenten zeer zwak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ik vind jouw argument zeer vergezocht Stolidus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: vergezocht? Het zijn gewoon de definities van religie en daaruit voortkomend "zingeving". Dichterbij de vraag kun je niet blijven. Je kunt de vraag pas beantwoorden als je het woord religie begrijpt. Jij benadert dat mi te subjectief. Kun je een goed argument geven waarom mijn antwoord niet juist is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je nu echt serieus Stolidus, zingeving en auto's, is het niet eerder aan jou om een argument naar voren te brengen waaruit blijkt dat je inderdaad gelijk hebt met dat verband?
Ik zou niet zeggen alle oorlogen, maar het is wel 1 van de belangrijkste redenen. Omdat het mensen in kampen verdeelt, waardoor het extra makkelijk wordt agressie tegen een andere groep te richten.

Even voor de duidelijkheid: religie zal nooit de enigste reden zijn voor oorlog, er spelen altijd andere invloeden mee. Ik probeer alleen te zeggen dat het het hele proces wel een stuk gemakkelijker maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, religie maakt het wel een stuk makkelijker. Voor een oorlog heb je immers mensen nodig die voor je vechten, en die kun je een stuk makkelijker krijgen als je met een beroep op religie kunt zeggen dat de vijand als andersgelovige fundamenteel slecht is dan als je moet toegeven dat het je gaat om bijvoorbeeld het veroveren van meer grondgebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jep, en SuzyQ ik dacht dat je in de buurt van rechten zat, of lerares ofzo. Maar boeken kan natuurlijk ook ;).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik me net ook bedenk is dat de struktuur van veel geloven ook niet handig is. Er staat meestal 1 iemand aan het hoofd (de paus) en er zijn mensen die veel invloed hebben op de aanhangers van dat geloof (imam, bischop, etc.) Naar mijn inzien is het niet zo dat deze mensen door alle aanhangers worden gekozen, klinkt een beetje als een dictatuur. En dat is ook nooit goed. No offence
Religie is gebaseerd op de overtuiging dat er maar één Waarheid is en dat er geen goede alternatieven bestaan. Zo'n overtuiging kan zijn 'herbouw de tempel op de tempelberg en Jezus keert terug op aarde' of 'als we de plannen van onze leider realiseren, dan pas hebben we de ideale samenleving.' In die zin verschilt een puur religieuze oorlog dan ook weinig van bijvoorbeeld oorlogen die vanuit communistische of fascistische invalshoek zijn begonnen.

In oorlogssituaties gaat het bijna altijd om de overtuiging van een volk dat er maar één Waarheid is en dat de tegenstanders verslagen moeten worden om die Waarheid te realiseren. Ga maar na: het Christendom, de islam, ze stellen beide dat 'hun' God de enigste is en dat al diegenen die niet volgen 'verloren' is of slecht. Of de communisten en fascisten (in hun extreme vorm ook een religie waarbij de grote voorganger de plaats van God heeft ingenomen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat veel mensen dat zeggen om niet verder te hoeven denken. Tevens zien ze het waarschijnlijk als buitenkansje om uitdrukking te geven aan hun haat jegens religies.

Je geeft in je toelichting zelf al aan dat dit jouws inziens incorrect is en daarin heb je gelijk. Aan je voorbeelden voor mogelijke oorzaken heb ik ook niets toe te voegen. Ik zie alleen niet in waarom je verschil maakt tussen religies en "mensen uit naam van een religie". Religie wordt per definitie uitgedragen door aanhangers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon een veelgebruikt wanargument om dit te zeggen.

Oorlogen hebben zelden eenvoudige redenen. Als je een schermutseling tussen twee kleine groepen mensen, bijvoorbeeld stammen ook als oorlog ziet dan doen we dit al sinds mensenheugenis (en ver daarvoor).

Dat de eerste wereldoorlog bijvoorbeeld veroorzaakt zou zijn door de moord op Franz Ferdinand is overigens pertinent onwaar, de moordaanslag werd wel door menigeen met beide handen aangegrepen als excuus om het nu echt tot de langverwachte oorlog te laten komen. De oorlog zelf draaide veel meer om complexe zaken die verband hielden met (overdreven) nationalisme, economische belangen en soms al eeuwenlang bestaande twisten.

Natuurlijk zijn er oorlogen gevochten om het geloof, de kruistochten komen hier op GV nogal eens voorbij. Als ik dat soort zaken lees van mensen die duidelijk zelf niet gelovig zijn dan vraag ik me wel eens af wanneer we het eens moeten hebben over de moorden die Nederland bijvoorbeeld uit misplaatst nationalisme en economische belangen heeft gepleegd in Indonesië, er schiet me een strafexpeditie te binnen op een kleine eilandengroep die nu bij Indonesië hoort enige eeuwen geleden waarbij voornamelijk uit wraak en een gevoel van suprematie even 15.000 mensen zijn vermoord. Ah ik weet het weer Banda was dat, zie eerste link (Engels). Laten we echter oo niet de meer recente voorbeelden vergeten, nog in 1947 waren Nederlandse troepen op zoek naar 1(!) verzetsstrijder of hoe je het ook noemen wilt, ze besloten echter om het hele dorp maar uit te moorden met een machinegeweer. (tweede link)

Ik besef dat het bovenstaande geen oorlogen als zodanig waren, maar dat was bijvoorbeeld de Spaanse Inquisitie ook niet, in de tijd dat dat plaatsvond had de kerk ook wereldlijke macht en die werd misbruikt, dat is echter ook iets van alle tijden, tegenwoordig misbruikt een ieder die macht heeft dit ook nog tot op zekere hoogte, of je dit nu in een mooi jasje wilt steken en het een mooie naam wil geven maakt daarbij niet uit.

Kort samengevat mogen mensen van mij met veel betere argumenten komen dan het vermeende oorzakelijke verband tussen religie en oorlog, anders doen ze zichzelf en de gesprekspartner ernstig tekort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat versta jij eigenlijk onder "Als ik dat soort zaken lees van mensen die duidelijk zelf niet gelovig zijn"? Want als ik zo vrij mag zijn om jouw antwoorden vrij te interpreteren is er maar één geloof voor jou... En wat is er dan mis met mijn God?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het hier dus niet over jou, daarom lijkt het me niet zinvol om die discussie over jouw godsdienst en de mijne weer opnieuw te beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was ik ook niet van plan. Het valt me alleen op dat het desbetreffende zinnetje zeer regelmatig terug komt in jouw berichten. Of in vergelijkbare woorden... En daar komt bij dat je geen idee hebt over welke God ik het heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou ik geen idee hebben, je hebt het er elders uitgebreid over gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertel dan maar... Want ik weet namelijk zeker dat dit niet zo is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je zegt dat je zelf een hoop onzin hebt lopen vertellen over Neptunus en dergelijke? Ik ben er natuurlijk niet verantwoordelijk voor dat je dat soort dingen hebt gezegd. Daarnaast gaat het daar hier en nu (dus bij deze vraag) absoluut niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, je schreef het volgende: Er zijn ook vele Goden. En niet geheel onbelangrijk: Er zijn ook vele Godinnen. Want het principe: "Gaat heen en vermenigvuldig u!" telt ook in de diverse Pantheons… Doorgaans heb ik persoonlijk meer met het Romeinse Pantheon, omdat daar mijn meest favoriete Godin Aradia in zit. Maar ook haar moeder Diana en haar vader Lucifer. Dit zijn voor mij dan ook de drie belangrijkste… Diana als Maan Godin en Lucifer als God van de zon en hun dochter Aradia Godin der Heksen. Genand detail: Diana en Lucifer zijn tweeling. Dus Aradia word ook wel ‘de dochter van incest’ genoemd… En verder heb ik er nog een aantal die voor mij belangrijk zijn. De Gehoornde God Pan. En de Godinnen: Isis, Astarte, Hecate, Demeter, Kali en Innana…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmzzz..... Het staat er inderdaad. Maar dit is ook een erg oude vraag. Dus was het ff vergeten... Maar Aradia staat voor mij nog altijd boven Lucifer:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja. En dan nog wat. De vraag gaat over oorlogen op basis van religie. En de Inquisitie is niet bepaald vredelievend door Europa getrokken. Als we het dan toch over dit punt hebben. Dus het heeft weldegelijk met deze vraag te maken... Of zal ik je even wat leuke details over de VOC geven, waarin ik jouw opmerkingen m.b.t. kolonisatie volledig onderuit haal? En dan nog een leuk detail. De 'wereldlijke rechtbanken' werden door de kerk bestuurd onder een andere naam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De V.O.C. had haar eigen marine en leger en heeft daar ook gretig gebruik van gemaakt. Datgene wat ik over Banda zei hierboven komt daarmee juist aardig overeen, dus ik weet niet wat je in gedachten had, maar brand maar los als je wilt zou ik zeggen. Laat ik duidelijk zijn, de inquisitie en de Nederlandse 'variant' de raad van beroerten was ronduit verschrikkelijk en is inderdaad een heel goed voorbeeld van hoe het niet moet, maar dan hebben we het net zoals de verschrikkelijke dingen die tijdens de uitbuiting van bijvoorbeeld Indonesië wel over dingen die een hele tijd geleden gebeurd zijn. Even het voorbeeld inquisitie, dat was de katholieke kerk. Als we huidige katholieke gelovigen gaan aankijken op wat die mensen destijds deden dan kunnen we ook elke Duitser persoonlijk aansprakelijk stellen voor de tweede wereldoorlog. Als we zo door gaan redeneren ben ik ook verantwoordelijk voor het feit dat mijn voorouders waarschijnlijk de voorouders van mijn vrouw uit Afrika ontvoerd hebben en ergens in de Caraïben gedumpt hebben. Vind jij het nog eerlijk om dat soort beschuldigingen zo vol te houden?
Dat zeggen ze omdat het helaas heel vaak zo is.

Je maakt onderscheid tussen religie en mensen, maar de religie wordt DOOR mensen vormgegeven.

Het gaat vooral fout als mensen uit naam van een religie anderen gaan voorschrijven wat ze moeten denken of moeten zeggen of moeten doen. Dan gaat het ALTIJD fout.

En dat is inderdaad naar mijn idee een verkeerd gebruik van religie. Het woord betekent van oudsher 'verbinden' en daar waar het mensen niet verbind maar scheid is het DUS eigenlijk al geen religie meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies... Daar is het in 666 al fout gegaan toen ene Mohammed het Katholieke Meka met geweld uitmoorde en de Katholieken vervolgens het zelfde deden met de rest van Europa...
Omdat die indruk natuurlijk nogal eens wordt gewekt, vooral om een vergelijking te trekken met hoe de katholieken in de Middeleeuwen hebben huisgehouden en de Islam dat nu doet.
Maar eigenlijk gaan alle oorlogen natuurlijk gewoon over macht.
Dat religie een machtsmiddel bij uitstek is en je er eeuwenlang hele bevolkingsgroepen mee kunt onderdrukken of overheersen, doet daar niets aan af ; dat betekent hooguit dat bij de redenen of de middelen om die macht te willen grijpen religie een prettig hulpmiddel kan zijn; de religie zelf is niet de reden. Bestond er geen religie, dan was er nog steeds oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk wordt elke kans aangegrepen om oorlog te voeren. Maar in principe geldt voor alle montheistische godsdiensten, dat de eigen god de enige juiste is, en dat de andere goden bedriegers zijn. Bovendien zijn mensen die zo'n godsdienst aanhangen niet bepaald van het verstandige en flexibele soort. Dus beginnen met uitroeien van de andere godsdiensten is wel erg voor de hand liggend.
Pikant is dat het christendom daanin veel verder is gegaan dan de volgelingen van de Iskam. De laatsten waren in het verleden tamelijk ruimhartig en tolerant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die zijn nu pas waar wij in de middeleeuwen waren......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de vredelievende profeet van de Islam die zijn rivalen liet uitmoorden is dan een voorbeeld waar Christenen iets aan zouden hebben? Bovendien vraag ik me af wat magicegidius hierboven ook vraagt, namelijk, waar houdt het dan op. Er zijn verschrikkelijke dingen gebeurd die niet hadden moeten gebeuren, maar de beweringen over oorlog en religie worden nu gedaan, de kruistochten zijn een tijdje geleden.
Religies zijn niet de oorzaak van oorlogen, misschien op een paar extreme religies na (waarbij in die religie wordt verkondigd dat je anderen die niet tot de religie bekeerd willen worden, dan maar een koppie kleiner gemaakt moeten worden).
De oorzaak is wel regelmatig de INTERPRETATIE van religies (jammer dat je hier niet cursief kunt gebruiken trouwens - nu klinkt 't zo schreeuwerig als je ergens de nadruk op wilt leggen).
Ik zou bijv. niet weten welke religie Hitler dan gebruikte om achter te schuilen. Volgens mij heeft de oorzaak van de 2e wereldoorlog dan ook weinig te maken met religie.