Waarom kleuren we met Pasen eieren die door een konijn verstopt worden?

Ik heb laatst weer een aflevering van Southpark gezien [(Season 11: Fantastic Easter Special)].
Nu zou ik graag de waarheid willen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het ei en het konijn als symbolen van vruchtbaarheid hebben natuurlijk geen drol met het christelijke paasfeest te maken, maar zijn een schoolvoorbeeld van het gevolg van het kerstenen van heidense (oudere) feestdagen, die blijkbaar niet zo makkelijk uit te roeien waren.

Waarom paaseieren dan gekleurd moeten zijn ?? Eeeh....het staat feestelijk, en als je ze gaat zoeken in het gras, blijven de kids tenminste van de echte eieren af. Voor zover je tegenwoordig in een willekeurig weiland nog veel echte eieren tegenkomt dan.

Al eeuwen lang worden eieren beschilderd. Vroeger kleurde men eieren in de kleuren van het altaar en liet men ze in de kerk wijden. Vanuit niet-christelijk oogpunt waren de heldere kleuren waarmee eieren werden beschilderd een weerspiegeling van het zonlicht in de lente.

Het verstoppen van eieren hebben we te danken aan de oude gewoonte om eieren in akkers te begraven om deze vruchtbaar te maken.

Affijn, voor elk ritueel is minimaal één vaak heidense oorsprong te vinden, en soms ook een van later datum.
Hier in Twente hebben we één van de leukste heidense paasrituelen in ere weten te houden : het paasvuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zowel het ei als het konijn zijn symbolen voor de vruchtbaarheid. Vruchtbaarheid heeft hier te maken met de lente: de natuur staat weder op. Ook hier maken christenen een koppeling naar de wederopstanding.

Waarom kleuren we ze? Om ze toch zichtbaar te maken. In de tijd dat Jezus na zijn dood op aarde zwierf, moest hij ook gevonden worden, maar was hij wel duidelijk te herkennen.

Dat is de katholieke verklaring, zoals ik hem ken, ondanks het het feit dat het lentefeest erg veel trekken heeft van heidense voorlopers ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorsprong (bron Wikipedia)

Zeer veel heidense gebruiken waarmee de terugkeer van de lente gevierd werd, zijn in de gebruiken rond het christelijke Paasfeest overgenomen.

Het ei is het zinnebeeld van het ontkiemende leven in het vroege voorjaar. De haas is een van oorsprong heidens symbool en is altijd een zinnebeeld van vruchtbaarheid geweest.

Vroeger vond men eieren in oude hazenlegers en/of konijnenholen die gelegd worden door verschillende vogelsoorten, vandaar de link met paashaas en eieren. Vroeger was het de tijd dat men het land op ging om te foerageren naar voedsel.
--------------------------------------

Toegevoegd op 10-06-2009 16:58:53
Over het kleuren van eieren heb ik een Oosterse legende gevonden.

SAMENVATTING:
Ter herinnering aan de strijd tussen Ormoezd (goed) en Ahriman (kwaad), vierden de oude Perzen in maart hun eierenfeest. Ze gaven elkaar gekleurde en versierde eieren, net als wij nu doen met Pasen.

Via de toegevoegde link kun je het verhaal lezen.