Wat voor een gevolgen zou het hebben voor een land als Israël om een land als Iran te bombarderen?

zonder enig overleg met andere landen of een VN-raad...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De laatste keer dat Israël ruzie had met zijn buurlanden was dat een heel wat groter probleem voor die buurlanden dan voor Israël. Egypte, Jordanië en Syrië bij elkaar kregen een behoorlijke les in oorlog voeren en het was toen de VS die Israël onder druk zette om op te houden. En dan nog pas nadat Israël zo snugger was om een Amerikaans fregat in de Middellandse zee te bombarderen (Israël wilde geen pottenkijkers...).

Ik denk niet dat Syrië, Jordanië en Egypte nu weer die fout zullen maken als Israël achter Iran aan gaat. Zeker nu veel materiaal dat ze toen van de VS en Rusland hadden nu behoorlijk verouderd is en Irak ook geen sponsor kan zijn en Israël in de tussentijd heel zwaar in het eigen leger heeft geïnvesteerd.

Natuurlijk zullen veel landen protesteren maar daar laten ze het echt bij. De VS heeft een heel sterke joodse pro Israël lobby dus als VS kan je niet zomaar in de veiligheidsraad voor sancties stemmen en ze hebben nog steeds veto recht. Eigenlijk net zoals China n-Korea al heel lang de hand boven het hoofd houdt.

Een WOIII lijkt me erg onwaarschijnlijk. Niet veel landen hebben de militaire kracht om zoiets zo ver te escaleren (denk: VS, China, Rusland, Frankrijk, Groot Brittannië en Duitsland en misschien India en Pakistan nog wel) en geen van die landen heeft echt goede banden met de moslim landen (en meer specifiek Iran) uitgezonderd Pakistan dat zijn vriendschap met de VS hard nodig heeft. Bedenk dat communistisch China en Islamitisch Iran bepaald geen vrienden zijn en dat Rusland een grote joodse gemeenschap heeft en ook veel problemen heeft met Moslims in het zuiden van Rusland.

Zelfs al besluit de hele moslim wereld dat een aanval van Israël op Iran een reden is om de westerse wereld met de grond gelijk te maken: De VS is te ver en om bij Europa te komen moeten ze door Turkije (een moslim land) en het westen (Europa + VS en vriendjes) is militair zo veel sterker dat dat een heel eenzijdig conflict wordt.

Je krijgt hooguit een toename in terrorisme maar daarvoor hoeft Israël geen oorlog te beginnen. Dat is toch al aan het gebeuren.

Al met al heeft Iran de afgelopen decennia van alles gedaan om zich van de rest van de wereld te vervreemden. De enige landen die zich doorgaans achter Iran scharen hebben echt de middelen niet om een vuist te maken tegen Israël en dat weet Israël maar al te goed.

maw: de moslim wereld is militair niet sterk genoeg om iets tegen Israël te doen en de rest van de wereld interesseert het geen klap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dan halen ze zich de hele internationale gemeenschap op de hals en zal men achter Iran gaan staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou de veiligheid van Israel zeer ten goede komen.
Israel zou naar de buitenwereld toe veroordeeld worden, zoals te doen gebruikelijk, maar binnenskamers geprezen worden door elk beschaafd land. Hetzelfde zagen we na Osirak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overlegt Israël überhaupt wel eens iets voordat ze ergens bommen op, of raketten naar schieten...

Maar de verwachting is dat het een mega conflict gaat worden in het Midden-Oosten. Hoewel ik niet denk dat het zo ver zal gaan komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig, mits ze het goed doen en Irans luchtmacht en langeafstandsraketten lam leggen.

Maar de gedachte dat ze iets zouden ondernemen zonder daarbij andere landen te waarschuwen/raadplegen is zot. Ze zullen nog geen scheet laten zonder het aan Amerika te laten weten.

En het zal naar alle waarschijnlijkheid niet heel lang meer duren voordat ze de nuclaire installaties in Iran plat zullen gooien. Zoals ze enige jaren geleden ook gedaan hebben.

Lees de bron maar even. Met over zonder steun dus van de VS maar ze zullen het altijd laten weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meende dat ze dit enkele jaren geleden ook hebben gedaan zonder enig overleg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze gebruikte speciale bommen die voor dit doel in de VS geproduceerd werden. En gooiden ze met speciale vliegtuigen uit de VS. Dus lijkt me niet dat ze dit zonder overleg deden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wapens worden wereldwijd geproduceerd en verkocht, wil nog niet zeggen dat de verkopers weten op welk doel ze gebruikt gaan worden, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van deze dingen wel. Zijn speciale bunker busters. Die verkoopt de vs niet zomaar. Ze hebben laatst een overeenkomst bereikt met z korea, die gaan ze ook krijgen.
Net na de atoomproef van n korea zijn ze het overeengekomen.
Volgens mij hebben alleen de vs engeland en isreal ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, dit wist ik niet.
Creapy dat z-k zulke wapens nu ook heeft...
Ik denk dat ze dan alle buurlanden letterlijk over zich heen krijgen. Het zou het begin van een WO IV kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niets, als Amerika dat ongestraft kan, dan kan Israël dat ook...

Vriendjes mogen dat van elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan roepen een paar andere landen dat het schande is, maar daar blijft het dan ook bij. Dat gebeurde immers ook toen er Palestijnen werden gebombardeerd.

Internationale rechtspraak bestaat alleen voor kleine zielige landjes, die je niet terug kunnen pakken (Servie, wat Afrikaanse staatjes, een verloren Kroaat of Bosniak).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt natuurlijk af van wat de aanleiding is.
Als ze het zo maar zouden doen zonder enige aanleiding krijgen ze de hele wereld tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. VN urgentie raad 2. vergeldingsmaatregelen door terroristen op israelisch grondgebied en alle ambasades 3. Beurscrash 4. escalatie van economische boycots 5. officiële excuses van israël 5. isolering van israel door internationale gemmenschap