Is kunst elitair?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk om te zien hoe eensgezind al die antwoorden te zijn haha

Het beste antwoord

Het steeds minder elitair worden van kunst (zoals wel blijkt uit alle vorige antwoorden) wordt ook wel cultureel omnivorisme genoemd. Een erg interessant fenomeen en veel onderzocht in de sociologie en cultuurwetenschap. De grenzen tussen highbrow (ook wel elitaire kunst) en lowbrow kunst worden steeds vager en tegenwoordig spreekt men vaak ook van middlebrow. De hierarchische structuur maakt steeds meer plaats voor een gelijkwaardigheid in vele opzichten, hoewel het naar mijn mening nog wel kort door de bocht is om te stellen dat kunst per definitie niet elitair is! Want het lezen van bijvoorbeeld een roman als Ulysses van James Joyce, of heb begrijpen en apprecieren van abstracte kunst wordt nog altijd maar door een beperkte groep mensen gedaan. Hoewel die groep mensen veel diverser is dan vroeger is er misschien nog te spreken van een bepaalde soort elitekunst.

Toegevoegd na 54 minuten:
heb=het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens ;) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat kunst uiting geeft aan gevoelens over het leven, die niet direct van materiele aard zijn, daarom is er kunst in alle lagen van de bevolking. Dit antwoord met een erkenning dat kunst overal te vinden is, vind ik daarom het beste. Overigens heb ik zelf Ulysses van James Joyce ook nooit uitgekregen. Ik verdacht hem van highbrow-wouldbe-gedoe. En allesbehalve van een diepgevoeld uiting geven aan maatschappijkritiek of maatschappij-observatie. Ik heb het nooit durven zeggen: bij deze dan. Ik houd van Messiaen, als ik de tijd neem om er goed naar te luisteren, maar ook van Andre Hazes. Allen hartelijk dank. Het was een leuk discussie, over de vraag die de tekenleraar op de middelbare school ons stelde.

Andere antwoorden (11)

Nee. Kunst is de grote gelijkmaker. Iedereen met of zonder scholing of geld kan van hetzelfde kunstwerk genieten en er zijn of haar ideeen bij hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, vroeger misschien maar tegenwoordig kan iedereen naar een museum.
En kunst aankopen kun je zo duur maken als je zelf wilt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ook elke vorm van kunst op een podium is voor iedereen toegankelijk, het is toch heerlijk om te kijken en luisteren in de schouwburg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
men denkt soms dat kunst elitair is maar dat is het niet.
Iedereen kan genieten van bepaalde kunst.
Iedereen op zijn eigen manier . Niet iedereen zal naar een balletvoorstelling gaan, of naar het Rijksmuseum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, kunstcritici zijn elitair omdat ze denken dat ze ons voor kunnen schrijven wat mooi en waardevol is.

Maar dat lukt lekker niet, want kunst is er voor iedereen en iedereen mag er van vinden wat hij of zij wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men het als elitair gaat beschouwen voor zichzelf en bepaalde omgeving zal dat zo zijn. Maar dat schiet de bedoeling van kunst voorbij. Kunst is niet voor elite maar voor iedereen uit alle lagen die zich wil uiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slechte kunst vaak wel. Dat wordt in stand gehouden door ene klein gesubsidieerd clubje dat elke kritiek op "hun kunst" uitlegt als domme praat van provincialen.

Kijk maar eens goed naar de namen die elke keer bovendrijven als er weer ergens een raar ding wordt opgestart met vooraf al een enorme overschrijding van budget.

De fout die dit soort mensen maken is dat zij bepalen wat kunst is. Ze gaan eraan voorbij dat een uit de klei getrokken boer ook best een mening kan en mag hebben.

Kunst waarbij een boek zit om de kosten en uitbeelding te verantwoorden zijn verdacht.

Elitair is ook een begrip dat bepaalde mensen zichzelf na eindeloze en vaak nutteloze studies zichzelf en hun vrinden opplakken.

Toegevoegd na 2 dagen:
Kijk eens hier voor "k#t" oh, ik bedoel "kunst" natuurlijk....

http://famousfartist.wordpress.com/stinker/

Diegene die me een min geeft zonder verder uitleg mag bovenstaand meesterwerkje eens verklaren. Graag in max. 30 woorden.

Elitair zo'n kunstuiting.... yep. Net zoals dat programma over die Haagse jongeren in Griekenland. Ook verrekte elitair.

Beide vernieuwend, dus kunst. Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Kunst is kunst. het is rang- en standloos. Elitair is het alleen als je er een beetje deftig over loopt te doen en een beetje de pseudo-criticus uithangt met je dikke mercedes. Het grote geluk voor ons is dat zo'n persoon het concept simpelweg niet begrijpt. Daarvan kunnen genieten, da's ook kunst. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, tenzij je vindt dat Rembrandt wel kunst is en een graffiti niet.
Maar dan zit het meer 'in the eye of the beholder'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. Gelukkig wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand met een Porsche komt aanrijden en zijn overigens mooie doeken gaat etaleren in een galerij en dan 5000 euro voor een werk vraagt omdat hij of zij vindt dat het dat waard is,no problem.Maar eveneens no problem als ik hem of haar vertel dat ik het werk prachtig vind maar de prijs (net zoals die van de Porsche) veel te hoog en dat hij op die manier bezig is om kunst voor een elite te maken.
Maar kunst zelf is tegenwoordig gelukkig voor iedereen toegankelijk, het bezit ervan is (tenzij het om eigen werk gaat) vrees ik nog steeds elitair.

Toegevoegd na 58 minuten:
Weet je wat elitair is : het bepalen wat kunst is en wat waardevol is.Onlangs las ik in een interview een repliek van Jan Hoet waarvan ik heel erg begon te steigeren. Hij vond het maar niks dat er geld werd gestoken in de Canvascollectie, een initiatief waardoor duizende mensen met hun werk naar buiten gekomen zijn.Hij, de grote kunstkenner die er prat op gaat overal in Europa aan de kunstnier te mogen, dat is elitair gedrag, bah.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, kunst is elitair.

Om kunst te kunnen waarderen heb je geestelijke bagage nodig. Je moet een bepaalde ontwikkeling doormaken om kunst te kunnen waarderen. Omdat niet iedereen die ontwikkeling doormaakt (veel mensen is het teveel moeite, voor sommigen is het ook domweg niet weggelegd), is kunst slechts voor een beperkte groep te bevatten/appreciëren.

Nee, kunst is niet elitair.

Het staat iedereen vrij van kunst te genieten, kunst te (leren) waarderen. Kunst wordt niet alleen beschikbaar gesteld aan een elite die er het geld en/of de opleiding voor heeft (maar vaak geen hol begrijpt van wat ze geleerd hebben als kunst te beschouwen), kunst is voor iedereen toegankelijk.

Maar neem bij voorbeeld de muziek van Messiaen. Niet iedereen (understatement) loopt daar mee weg. Is zij daarom elitair?