Weet iemand welk papier wordt gebruikt bij deze schildertechniek?

Zie de link
http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=21674

Toegevoegd na 3 dagen:
Jammer van de gegeven minnetjes, meedenken is ook al niet niks!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee, maar wel erg mooi om te zien.

Het beste antwoord

Bij het Turks marmeren gebruikt men papier dat met aluminiumsulfaat als mordant is bewerkt.

De kunst van het marmeren ontstond meer dan 1000 jaar geleden in China. Het werd populair in de 12e eeuw in Japan, waar het suminagashi ("drijvende inkT") werd genoemd. In de 16e eeuw werd in de Perzische en Indiase kunst abri (zonloos papier) en Turkije een soortgelijke kunst ontwikkeld, die ebru werd genoemd. Hiervoor wordt een andere techniek gebruikt, maar het resultaat lijkt sterk op het huidige marmeren.

In het Europa van de 17e en 18e eeuw was het zeer exclusief en chic als men Turkse goederen bezat, en zo werd o.a. het gemarmerd papier in Europa als Turkenpapier populair. Oorspronkelijk was het een geheime techniek. Gemarmerd papier wordt nog steeds in grote hoeveelheden in Venetië gemaakt. Het wordt gebruikt door zowel professionele als hobbymatige boekbinders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij niet het soort papier dat bij een reguliere papiergroothandel wordt verkocht.Hetlijkt me een soort filtreerpapier.Maar een mooie techniek,het lijkt wel iets op het zandschilderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elektrostatisch folie?
Misschien maakt hij een weerstand in het papier door erop te wrijven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het papier moet voor deze procedure heel gemakkelijk verf opnemen, het zou dus aquarelpapier kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij deze schilderkunst wordt volgens mij rijstpapier gebruikt. Rijstpapier dient voor het maken van waterverftekeningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou ook kunnne...ik speur gewoon nog even verder tot ik het weet! Dank je voor je antwoord, van mij de +!