Waarom zijn sommige kinderliedjes zo zielig?

B.v. in een groen knollenland gaat er 1 dood, zeven kikkertjes zijn half dood, heer langoor breekt twee poten enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Kinderliedjes hebben vaak een lange geschiedenis. Ze stammen uit de zeventiende, achttiende en negentiende eeuw. Door het zingen van de liedjes veranderden ze in de loop der eeuwen zodanig, dat het moeilijk is te herleiden wat precies de herkomst is.

Veel kinderliedjes komen voort uit traditie en hebben dus meestal geen duidelijke auteur of componist. Oorspronkelijk waren veel kinderliedjes volksliedjes, die door alle leeftijden werden gezongen. Het zou namelijk pas tot eind 18de eeuw duren voor men kinderen als een aparte leeftijdscategorie zou zien. Sommige kinderliedjes, zoals "Hop Marjanneke" of "Piet Hein (lied)", verwijzen naar een bepaalde geschiedkundige gebeurtenis en kunnen dus enigszins historisch gedateerd worden, al is meestal de oorspronkelijke context niet meer duidelijk voor hedendaagse luisteraars.

In een groen knollenland is een oud-Hollands kinderliedje. De tekst, van J. J. A. Goeverneur, is een vrije bewerking naar een gedicht van August Heinrich Hoffmann von Fallersleben. Oorspronkelijk gepubliceerd onder de titel "De musicerende hazen"; ook wordt de titel "Op twee haasjes" aangetroffen.

Dit liedje (en veel andere) is geschreven door August Heinrich Hoffmann von Fallersleben, tevens de auteur van "Deutschland über alles". Tijdens zijn verblijf in Leiden deed hij onderzoek naar de Middelnederlandsche letterkunde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zat een klein zigeunermeisje huilend op een steen...

Misschien zijn het vroeger volksliedjes geweest, die tenderen nogal naar drama. En later kinderliedjes geworden. Overgeleverd van ouders op kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien om de kinderen duidelijk te maken dat het leven niet altijd een lolletje is maar dat er ook dingen gebeuren die minder leuk zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liedjes werden vroeger niet uitsluitend voor kinderen gemaakt, en als ze gemaakt werden moesten ze wel opvoedkundige waarde hebben.
Andere liedjes waren ter vermaak van ouderen, smartlappen zoals "de moord van Raamsdonk "en spotliederen. Dubbelzinnig ook zoals, Kortjakje en Annemarieke die naar de soldaten ging
anneliez
13 jaar geleden
Het leven gaat niet altijd over rozen. Soms dus ook wel eens over anderen dingen. Liedjes zijn een leuke manier om kinderen dit te leren en zo langzaam voor te bereiden voor hun toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met bovenstaande antwoorden, maar ik denk dat het ook andersom is: de vervelende gebeurtenissen in de liedjes waren er, uiteindelijk zijn er verhalen en liedjes omheen gemaakt om er wat gemakkelijker over te kunnen praten. Volgens mij werkt het twee kanten op.