Hoe maakt men een spiegel ?

Hoe word een spiegel gemaakt zodat alles wat er voor staat er in verschijnt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Om spiegels te kunnen maken heb je eerst glas nodig. Een groot stuk glas net zo groot als een winkelruit. Dat stuk glas schuift naar de eerste machine. Hier wordt het glas goed schoon gemaakt met water. De tweede machine spuit een laagje vloeibaar zilver op het glas. Het lijkt zo al een beetje op een spiegel maar het is nog niet klaar hoor, want de derde machine spuit er nog een laagje rode verf over om het laagje zilver te beschermen. Na de rode verf komt er nog een laagje grijze verf overheen. Dus eerst zilver en dan nog twee laagjes verf. Maar ik kan nog helemaal niks zien zo hoor! Kijk en nu wordt het glas rechtop gezet. Tadaaa!!
Spiegels worden gemaakt van glas. Grote stukken glas met laagjes verf erop.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een spiegel is een glasplaat, met daarachter een weerspiegelend laagje metaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grofweg zijn er twee soorten spiegels te onderscheiden: glasspiegels en metaalspiegels. Voor huis-tuin-en-keuken gebruik worden meestal glasspiegels toegepast. Dit omdat een glasspiegel het metaallaagje, wat voor het spiegelend effect zorgt, afschermt d.m.v. glasplaat, zodat de spiegel langer ""mooi"" blijft. Echter een nadeel van een glasspiegel is dat ze niet één spiegelbeeld weergeeft, maar twee. Dit is juist vanwege de glasplaat, die zelf ook een beetje spiegelt. Dit is te zien wanneer je heel dicht bij een glasspiegel kijkt: het beeld wordt dan dubbel. Voor wetenschappelijke doeleinden worden dan ook altijd metaalspiegels gebruikt. Deze worden gemaakt door een vlak oppervlak (van glas, metaal of plastic) eerst goed te polijsten, waarna er een dun metaallaagje op aangebracht wordt. Dit dunne laagje is meestal zilver of aluminium. Om dit dunne laagje te beschermen tegen krassen, maar ook tegen oxidatie, wordt er dan nog een (hard) laagje siliciumdioxide aangebracht.

Bron: kennisbank van al@din

(RJ)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De fabricage van spiegels vindt tegenwoordig plaats op een lange band, waarop de glasplaten gelegd worden. De band voert de platen door een reinigingsstation, waar de platen gereinigd worden met ceriumoxide, krijt en water en vervolgens gedroogd worden. Daarna worden de platen verzilverd met behulp van zilvernitraat. Omdat de dunne laag zilver nog enigszins transparant is en ook zeer kwetsbaar, wordt op het zilver een laagje koper aangebracht. Ter bescherming worden vervolgens twee laklagen aangebracht.