Waar komen sprookjes vandaan en waar dienen ze voor?

ik bedoel zijn ze alleen ter vermaak, schuilt er waarheid in ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Sprookjes komen van het Middeleeuwse woord "sproke", dat vertelling betekent. Sprookjes zijn overgeleverde verhalen die al zo oud zijn dat men niet meer weet wie ze verzonnen heeft. Onder andere de gebroeders Grimm en Hans Christiaan Andersen hebben deze overgeleverde volksverhalen verzameld en opgeschreven.
Wat een in volkssprookje wordt verteld komt ons nu onwerkelijk over. Vroeger was het leven hard en de dood (door bijvoorbeeld hongersnood of ziekte) lag altijd op de loer.Soms werden de ouders gedwongen om hun kinderen tijdens een hongersnood ergens alleen achter te laten. Een voorbeeld hiervan is het sprookje van Hans en Grietje, want ook zij werden door hun ouders alleen in het bos achtergelaten omdat hun ouders niet genoeg eten hadden voor het hele gezin. Figuren die in sprookjes voorkomen, waar we nu niet meer in geloven, zoals heksen, duivels en geesten, waren voor mensen uit de vorige eeuw wel iets waar ze in geloofden, zij wisten niet beter dan dat die wezens bestonden. En wolven waren in die tijd nog in heel Europa aanwezig!
Vroeger waren de sprookjes niet voor de kinderen bedoeld, ze waren meer bedoeld als waarschuwingsverhalen die kinderen bang moesten maken voor wolven en weerwolven. 'Roodkapje' is zo'n verhaal, in de oorspronkelijke versie van dit sprookje overleeft zij het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bijna alle sprookjes hebben een moraal en hebben dus een maatschappelijk nut.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze zorgen voor vertier bij kinderen.

En zoals hierboven als gezegd werd, ze hebben meestal een moraal, dus je kunt er ook nog iets van leren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om een moeilijke boodschap begrijpbaar en communiceerbaar te maken. Dikwijls met belerende boodschap , gesteund op het verschil tussen goed en kwaad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste sprookjes zijn ooit verzonnen door mensen om kinderen wijze lessen des levens bij te brengen. Deze werden van mond tot mond overgebracht. De gebroeders Grimm hebben heel veel van deze sprookjes opgeschreven.

Er komt in een sprookje een sterke moraal naar voren. Zoals het kwade zal altijd verliezen en het goede altijd zegevieren bijvoorbeeld. Hiermee wil men bereiken dat kinderen eerder geneigd zijn iets goeds te doen dan kwaads.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sprookjes zijn al behoorlijk oud. Je kan misschien stellen dat in de Bijbel ook bestaat aan een reeks sprookjes. Vaak is het verhaal en de hoofspersonen fictief, is er vaak een goede en een slechte en loopt het verhaal meestal goed af. Vaak sluit het verhaaltje af met een morele boodschap. Ze werden vroeger gebruikt om mensen te leren wat goed en kwaad was en dat goed gedrag altijd beloont wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om tijd te verdrijven als je werkelijk al 3 uur over het weer aan het lullen bent.