Ergens tevreden mee / over zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (4)

Ergens blij mee zijn.

Toegevoegd na 47 seconden:
Tevreden zijn met de gang van zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Content is een Frans woord, hetgeen inderdaad tevreden betekent. Er zijn in het Nederlands nog veel woorden die oorspronkelijk uit het Frans komen. In de 19e eeuw nam het Frans in Nederland de plaats in die nu het Engels heeft. Dus veel mensen spraken Frans. En daardoor traden er vernederlandsingen van Franse woorden op.

In het Vlaams zie je dat, vreemd genoeg eigenlijk, nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Vlaanderen zijn er nog extreem veel woorden van Franse oorsprong. Ze zijn zo ingeburgerd dat men die woorden als taaleigen aanvaard. Men heeft wel de neiging om in gesprek met niet-vlamingen, die 'franse' woorden te vervangen door synoniemen.
Content is een Frans woord, het betekent tevreden. In het Nederlands woord het echter wel anders uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tevredenheid is een bepaalde gemoedstoestand waarin iemand kan verkeren. Het gemoed is tevreden, oftewel is er verder niet echt meer iets nodig iets te veranderen. Het is een goedaardig gevoel, maar kan toch verschillende gradaties hebben. Het is het omgekeerde van ontevredenheid.

Bijvoorbeeld bij het verkrijgen van een cadeau kan iemand tevreden zijn, er content mee zijn.

Volgens het Spellingswoordenboek van Duden betekent het:
a) innerlijk in evenwicht te zijn en niets anders te verlangen dan men heeft;
b) het eens zijn met de gegeven verhoudingen, prestaties en dergelijke, het aan niets ontbreken.
Volgens het bijvoeglijk naamwoord is men tevreden (bijvoorbeeld met zichzelf en met de wereld)

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Tevredenheid"