waarom moeten wij negerzoenen zoenen gaan noemen en hebben we nog wel blanke vla en jodenkoeken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Omdat "Neger" tegenwoordig een scheldwoord is en geen benaming voor een zwart persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het altijd al, het komt van neegeren af wat negeren betekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het geen scheldwoord maar ik geloof je dat het best zo kan zijn

Andere antwoorden (7)

‘Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud. Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen.’
Het bedrijf doelt hiermee onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname, die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat deze beledigend zou zijn, bijvoorbeeld voor mensen van Afrikaanse komaf.
De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde chocoladeschuimbollen die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen ’ (Bron: ANP)
14 jaar geleden
Zie ook hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/naam-negerzoen.17825
De hele negerzoenen-discussie bleek achteraf een marketing-stunt van de producent. U is gedist, als u het maar weet!
http://www.omroepbrabant.nl/news.aspx?id=74257
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooooo, dat wist ik niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten we ook tegen Boerenkool zijn....
Als iemand naar een blank persoon roept: 'Hé blanke!', zal deze zich niet zo snel gekwetst noch beledigd voelen.

Als iemand naar een donker persoon: 'Hé neger!' roept, zal deze zich wel gekwetst en/of beledigd voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dit schijnbaar niet politiek correct is, net zoals de knecht van Sinterklaas tegenwoordig geen Zwarte Piet meer heet maar alleen nog Piet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks moet, persoonlijk denk ik dat deze negerzoenen zoenen zijn gaan heten omdat het veel publiciteit gaf en voor de naamsbekendheid die heirmee gepaard ging. Mensen blijven ook zoenen kopen maar publiciteit is altijd goed. Verder is de 'goede daad' natuurlijk ook goed voor het imago.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger kon je daar mooi je familie mee shockeren:
- 'Kun je me de arische vla even doorgeven?' ;-)
- Of hard op een pak jodekoeken (geen jodeNkoeken!)
slaan en dan roepen 'AUFMACHEN!'

En een negerzoen blijft gewoon een negerzoen! Net als een Itaka een spagettivreter is, een NL een kaaskop blijft en Chinees een spleetoog. Dat is geen discriminatie, dat is is gewoon een feit. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje zelfspot moet kunnen vind ik! ;-)
Blanke vla, is blanke vla. Geen blankenvla. Jodenkoeken is ook geen probleem. Jood is geen scheldwoord. Persoonlijk vind ik neger ook geen scheldwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens.