Ja, vaak dragen wajangpoppen vreemde krachten met zich mee. Entiteiten (demonen) die zich in de wajangpop huisvesten en vroeg of laten zich zullen identificeren. Met alle gevolgen van dien. Het kan zelfs zo ver gaan dat men doodgaat zonder dat er sporen van ziekten te vinden is. Daarbij is het schimmenspel een geestelijk spel. Ook symboliseren de wajangpoppen het evenwicht (yinyan) van licht-donker, man-vrouw.

Ondanks het religieuze aard van dit spel op de achtergrond is gedreven, willen wij toch op de voorhand de mensen waarschuwen hoe occult een wajangpop is. Heel veel mensen hebben er 1 in huis. Soms wel 2 (vaak wanneer het om een paar gaat. Er wordt ook afgeraden nooit een paartje uit elkaar te halen). De één heeft het gekregen en weet de geschiedenis van zo´n pop niet. De ander heeft hem of haar zelf gekocht of in Indonesië of middels een Indonesisch winkeltje (toko) hier in het land of nog erger: middels een simpele kringloopzaak! Door het gebrek van kennis van de geschiedenis van zo´n wajangpop, is het des te gevaarlijker, daar wajangpoppen vaak religieus ingewijd zijn (heidendom). Door wajangpoppen in huis te nemen, creëert de eigenaar of eigenares een open deur voor demonen. Iedere wajangpop is uniek, omdat iedere wajangpop eigen karakteristieke (wanda) trekken heeft en vaak hebben zij een persoonlijke naam. En dáár zit het gevaar! Er zijn zelfs parapsychologen die toegeven dat zware bezetenheid aan het bezit van een wajangpop te wijten is.

Hoe moet ik van mijn wajangpop afkomen?
Fysiek kun je zo van de wajangpop afkomen door het te vernietigen en het liefst te verbranden. Geef het niet weg! Je geeft gelijk de occulte belasting van zo´n pop weg. Wij denken aan het deponeren in de glasbak, nadat je de pop vernield hebt. Doordat je het vernield hebt, zal een medewerker bij de glasbedrijf die al het glas sorteert de pop niet meenemen voor zichzelf en uit gemakzucht zal het hoogst waarschijnlijk verbrand kunnen worden tussen al dat glas. Wanneer je dit gedaan hebt, dien je ook van de demonische machten af te komen en dat kan uitsluitend door geloof in de G'd van Israël. Zoek als Jood of Bne Noach een rabbijn op voor hulp wanneer je nog steeds last hebt van identiteiten.

Denk goed na met wat je doet alvorens je overweegt zo´n pop of een paartje in huis te nemen. Je hebt er maar kort plezier van en de ellende die jij over jezelf en je gezin heentrekt is van dien aard dat deze niet terug te draaien is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de regen in de drup lijkt me.

Andere antwoorden (1)

Nee, het Wajangspel is een poppen- of schimmenspel wat diep geworteld is in de Indonesische cultuur. Oorspronkelijk werd een wajangvoorstelling gegeven bij feestelijkheden, zoals een besnijdenis, oogstfeest of huwelijk. Dit zou zuiverend werken en het kwaad weren. De filosofie is dat wanneer op het toneel het onheil wordt bezworen, de harmonie in de wereld daarbuiten weer een tijdje is gewaar-borgd. Tegenwoordig is de religieuze betekenis van de wajang op de achtergrond geraakt.