Is er een methodiek hoe je professioneel een film kan beoordelen?

1. Worden er op de filmacademie of de school van journalistiek methoden aangereikt hoe je een film zo professioneel mogelijk kan beoordelen? Welke methoden zijn dat dan? Of welke stappen neem je dan?
2. Hoe zit het eigenlijk met de objectiviteit van een beoordeling? Of mag dat ook subjectief zijn? Of juist subjectief?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Allereerst is de evaluatie methode gebaseerd op een indeling in scholen en thematiek. Bv. De italiaanse neo-realistische periode uit de jaren 50. De franse cinéma vérité uit de jaren zestig. De engelse "the knack " "clockwork orange"periode uit de jaren zeventig enz. Vervolgens is de regisseur zowat het uithangbord voor een film : van Frederico Fellini tot Ken Loach en van Francois Truffaut tot Bergmann.Er bestaan heel veel zogenaamde intellectuele cultfilms die de grote distributie nooit vertonen zoals bv. Adalen 31, the Heart is a lonely hunter, Persona, le Ballon rouge, Respiro.En anderzijds heb je de felbegeerde prijzen van de betere film : Berlijn , Venetie, en Cannes en in de states Sundance van Robert Redford. Vervolgens de acteur die door zijn prestatie een film op een hoger niveau kan tillen, zoals een Dustin Hofman en Jean Gabin. Tenslotte mag je natturlijk je subjectieve ongezouten mening geven . Er is geen enkel verplichting in de journalistieke weergave, maar kenners doorzien snel de kennis, de referentiepunten, de smaak van het artikel.