Wie zit er op de Sint Antoniuskathedraal in Breda?

Op de gevel van deze kathedraal staat een standbeeld van een persoon, wie weet die deze persoon is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dikke kans dat het St. Anthonius is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sint Antonius?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minners die niet onderbouwen zijn nepminners
Er zit geen persoon op de Sint Antonius kathedraal. Het is een beeld. Maar kans is inderdaad groot dat het een afbeelding is van SInt Antonius.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb verschillende foto's bekeken op wikipedia en onderstaande site. Op de toren staat alleen een kruis. De afbeelding in de gevel is een mariabeeld met kruisbeeld en monstrans in de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het beeld van de heilige waar de kerk naar vernoemd is, in dit geval:

De heilige Antonius van Padua (1195 - 1231).

Hij sloot zich in 1210 aan bij de Augustijnen in Lissabon. In 1212 verhuisde hij naar Coimbra om niet langer door familieaangelegenheden gestoord te worden in zijn geestelijke ontwikkeling. Onder de indruk gekomen van de eerste martelaren van de Minderbroeders sloot hij zich in 1220 bij hen aan. Hij trok naar Noord-Afrika om aldaar het Christelijke geloof te verspreiden onder de moslims. Later was zijn werkterrein Frankrijk en Italië. Waarschijnlijk werd hij in 1222 te Forlì tot priester gewijd. Veel gelovigen vonden door zijn toedoen de "juiste" weg terug. Op last van Franciscus van Assisi doceerde hij theologie aan zijn medebroeders. Hij stierf in 1231 en werd nog geen jaar later door Paus Gregorius IX heilig verklaard. In 1946 werd hij als 'leraar van het evangelie' tot kerkleraar uitgeroepen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hm.. Na eens goed kijken.. In dit geval is het een dame, waarschijnlijk Mariah. Zie de foto voor uzelf