Zelfs kunstkenners kunnen dit vaak niet, maar met behulp van moderne technologie is dit wel mogelijk.
"De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft er een stuk gereedschap bij: een nieuwe analysetechniek die archeologische voorwerpen sorteert op manier van bakken (aardewerk), kleur en grootte (zaden) en schilderstijl. Alle metingen die archeologen kunnen bedenken, kan het computerprogramma van promovendus Laurens van der Maaten uitsorteren. Zo ontstaat er een duidelijke ‘kaart’ van een serie voorwerpen en wordt snel duidelijk of één bepaald object wel of niet in de serie thuishoort.
Inmiddels heeft de techniek van Van der Maaten zich al bewezen onder kunstkenners. Het lukte namelijk om valse schilderijen van Van Gogh te onderscheiden van echte.
“Hiervoor gebruiken we hoge resolutie afbeeldingen van Van Gogh schilderijen”, vertelt Van der Maaten. “De streken van de kwast zorgen voor een specifieke textuur. Je gebruikt dan dezelfde technieken als die van de breukvlakken van het aardewerk. Met deze techniek zag ik bijvoorbeeld het verschil tussen de Wacker vervalsingen en echte Van Goghs. In 1930 dacht iedereen dat deze vervalsingen echt waren.”

Kunstkenners hoeven volgens Van der Maaten niet bang te zijn voor hun baan. De techniek geeft ze slechts extra bewijs voor hun claims. Het programma bepaalt niet zelf of een schilderij echt of vals is. Voor vervalsers is de boodschap in elk geval duidelijk: leer precies schilderen zoals Van Gogh dat deed, want de computer is genadeloos kritisch".