Wat vind jij het leukste/mooiste nederlandse woord?

er zijn al heel wat top10 lijstjes verschenen. maar ik wil het wel graag van de GV'ers weten :-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Ik vind het woord "miezerregen" erg mooi, je voelt als het ware dat miezeren op je huid, en je weet onmiddellijk dat dit zo'n grijzige, druilerige, nevelige dag moet zijn.
(Zal wel op geen enkel lijstje staan hoor, maar ik vind het leuk.)
"schoorvoetend" - nog zo'n woord waarbij je gelijk een plaatje voor je ogen krijgt hoe iemand met looien voeten binnen komt schuifelen.
Ik pak je bij je "lurven" en je "kladden" en stuur je naar "sintjuttumus" is ook fijn.
Of een feestje waarbij iedereen "uit z'n dak" gaat en vervolgens "door z'n hoeven zakt" - kan nooit saai geweest zijn.
Heerlijke taal toch, nederlands.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

geschaterlacht.

Typische Nederlandse klanken, een woord dat gaat over plezier.

Een vrij unieke vervoeging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Cindy1985;

Dat verschilt nog wel eens, maar op dit moment komt spontaan 'warempel' bij me op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klojo
Snorry
Knuppel
Hansworst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uberhaubt
Sowieso
Computer
Meeting
Trottoir
Toilet

Toegevoegd op 25-06-2009 23:57:56
Maar even serieus.

Ik vind het 'woord' asjemenou erg leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meeting
Trottoir
Toilet
lekker hollands idd :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uberhaubt, computer:
ook niet Hollands :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook geen Duits.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uberhaubt:
'boven hoofd' of zoiets... Lijkt me toch duits.
Computer:
Overgewaaid uit 't Engels (maar waar die 't weer vandaan hebben...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: Uberhaubt staat echt in de van Dale. Is eerder al eens een vraag over gesteld (door mij toevallig).
Computer is het engelse woord dat stamt van het werkwoord to compute, wat rekenen betekent. Computer betekent dus eigenlijk gewoon rekenmachine.
he?
Laatst een Amerikaan aan de phone, die niets snapte van ons "groetjes he" ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind "hectometerpaaltje" een prachtig woord. Overigens is deze vraag of een soortgelijke volgens mij al eens eerder gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Swaffelen, gewoon om dat het kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Epibreren.

Onder meer omdat ik zo graag doe!

PS
Met dank aan Carmiggelt die het ook graag deed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geroezemoes vind ik het leukste woord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angstschreeuw (meeste medeklinkers op een rij) of:
autobandventielpompslangetje of rabarberabarbarbarenbaardenbarbier (met het verhaal) of alle links- en rechtsomleesbare woorden: parterretrap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan ga ik voor de Hottentottententententoonstellingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. minnekozen
2. luistervinken
3. ochtendgloren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maffen..

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
muggenziften
wonderbaarlijk
aantrekkelijk
ruilverkaveling
overgooier
kneuterig
platteland
boerderij
koninklijk
openhartig
heetgebakerd

etc etc.

Ik kan niet kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik nu niet beter wordt ga ik lopen zieken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een typisch 'Vlaams' woord:

Goesting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nachtmerrie - grondhouding - mantelzorg - gastarbeider - winterklaar - oogappel - desalniettemin -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schobbejak,
lekker ouderwets woord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heutemeteut
Fröbelen
Gepeupel

Vooral leuk als je het moet vertalen ^^