Hebben Nederlanders een belcultuur?

Ik werk bij een allround klantenservice achter een commerciële website. Ik word hier om de haverklap gebeld, regelmatig, met de meest nutteloze vragen. Vaak geeft de klant tijdens de vraagstelling al antwoord op zijn eigen vraag. Is dit cultuur, is dit domheid, of zo niet, wat is het wel?

Het betreft dus vaak vragen waarvan het antwoord op voorhand al enorm duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien wil de klant gewoon contact door een stem van het bedrijf te horen. Dit kan ik me wel voorstellen in sommige situaties.
Daarnaast kan door de beller gevraagd worden naar zekerheid, een bevestiging van wat men al weet/vermoedt.
Of je dit nu direct dom moet noemen is de vraag. Ik zou dit woord niet zo gauw in de mond nemen, zeker niet bij een commerciële website. Ook al zal je de beller bij een telefonisch contact niet rechtstreeks dom noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vaak heeft het te maken met gemakzucht (even snel bellen) en daarnaast sluit het goed aan bij de zojuist gesteld vraag hieronder over "begrijpend lezen bij kinderen", want ook veel volwassenen kunnen dat niet of hebben hier geen zin in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij geeft eigenlijk het antwoord al in de omschrijving. Je onderbouwt de stelling die jij aan ons vraagt met je eigen ervaring.

Ik denk dus dat er weldegelijk een belcultuur heerst, als het niet telefonisch kan, dan wordt goeievraag.nl ook weleens gebruikt :-)

Even zonder dollen, ik denk inderdaad van wel, mensen lezen vaak de handleidingen niet of begrijpen deze niet goed, daarom worden de vragen gesteld aan mensen die er meer van af weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha! ;-) Top! . . .
Het probleem zit in het direct antwoord willen hebben denk ik.. niet de moeite willen nemen om even zelf te lezen en als men al leest om dan begrijpend te lezen.. daarnaast onzekerheid of soms onbekende materie en erop willen vertrouwen dat de persoon aan de andere kant alle antwoorden weet..en weet die dat niet, kan men zich weer eens lekker op zijn nederlands laten gaan tegen die persoon.. Dat is immers ook een voordeel van bellen!
Dus ja: ik geloof beslist dat er een belcultuur is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bellen is zo goedkoop dat elke jan doedel zo'n mobiel heeft. En dan omet je het ook gebruiken he, is belangrijk.

Er zijn trouwens mensen die zeggen dat er geen domme vragen bestaan.

Toegevoegd op 25-06-2009 11:47:02
Commerciële bedrijven hebben ook de naam om express onduidelijk en/of onvolledig te communiceren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belcultuur neemt toe. Iedereen, oud en jong, werkend en niet werkend, arm en rijk, belt en belt van 'smorgens tot 'savonds laat. De belcultuur is een sociaal tijdverdrijf en in casu bij je website is het meer dan waarschijnlijk "liever lui dan moe". (vooral omdat je zelf aangeeft dat vele telefoons nutteloos waren)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vaak dat de klant zeker wilt zijn dat hij/zij het juist doet, of handeld. Dit is voor de consument het gemak van een klantenservice...

Maar aan de andere kant. Als ik voor een bepaalde opdracht de keuze heb uit een aantal in lijn geproduceerde producten dan bel ik ook even naar Johnson Divercy in Nieuwegein, Henkel AG, of naar de Vileda als mijn leverancier niet direct het juiste antwoord heeft. En dat terwijl ik op basis van productkennis donders goed weet wat ik zou kunnen gebruiken...

Toegevoegd op 25-06-2009 12:05:13
En ze geven heel graag het correcte antwoord. Ook al heb ik in mijn vraagstelling het juiste antwoord al gegeven. Want zij zijn als fabrikant wel eindverantwoordelijk als het fout gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft niets met bellen an sich te maken denk ik. Wij als mensheid zijn gewoon heel lui geworden. Koken doen we uit een pakje met aanwijzingen en voor elk probleempje heb je op internet binnen 3 klikken een antwoord.
Oftewel, we worden verwend en niet meer zo erg uitgedaagd om zelf na te denken.
Ik merk het ook aan mezelf.
Dat ik aan een huisgenoot vraag waar iets ligt, zonder dat ik zelf ook maar 1 blik in de richting heb geworpen waar het voorwerp ook maar zou kunnen liggen. En natuurlijk ligt het gewoon op de plek waar het altijd ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je de verkeerde job. Mensen hebben gewoon even een stukje vertrouwen nodig om daadwerkelijk tot de aanschaf over te gaan. Dat is jou voornaamste rol in deze en ook niets mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg niet dat het me irriteert. Ik heb dan ook niet het gevoel dat ik de verkeerde job heb. Ik vroeg me alleen af of het normaal is.