Als ze tegen hun wil en gedwongen door een man/vader een sluier dragen, dan vind ik het jammer voor hen. Als ze het dragen uit trots, als statement, als bron van identiteit, dan vind ik het net zo prima als hanekammen, baseballpetjes en bolhoeden, i.e. helemaal prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 juist...

Andere antwoorden (16)

Prima... Da's makkelijker selecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik respecteer elke cultuur, maar vanuit mijn (hollandse) cultuur gezien vind ik elke gesluierd vrouw onderdanig aan de man en dat keur ik af. Vrouwen en mannen zijn volledig gelijkwaardig in mijn visie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je punt(en) :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel duidelijk en goed gezegd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Inderdaad
Helemaal niets, kan ze niet zien dus kan ik ook geen mening geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik er van vind? mooi...vooral die in het wit op hun bruiloft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niks. Komt over alsof er iets te verbergen valt en vind het zeer onpersoonlijk. ik respecteer hen wel maar ik vind het persoonlijk niks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig. Vooral de heilige maagd Maria stond het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap die min niet hoor...+1 zeg ik....!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks. Ik had jou ook al een +1 gegeven. Zelfde statement als de mijne: Je hoeft bij gesluierde vrouwen niet meteen aan moslims/allochtonen te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een hoofddoek - toch niet hetzelfde als een sluier?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sluier_(kleding)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Oeroeboeroe, ik zie het..
tha dat moet iedereen zelf weten. als jij in de zomer bloedhitte met een sluier wil lopen zeg ik jij liever dan ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sneu. En dat is dan nog de positieve omschrijving.

Toegevoegd op 24-06-2009 16:29:00
Aanvulling: Bij een negatief gevoel bij een sluier krijg je in dit topic een minnetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn oma droeg 50 jaar geleden ook nog een hoofddoek
toen vonden we dat normaal

iedereen moet op zijn hoofd zetten wat hij wil en omdat hij dat wil

Van iets MOETEN gaan mijn haren overeind staan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een vrouw dit zélf wil, moet de vrouw dit zelf weten. Of dit met religie te maken heeft of niet, zou niet eens moeten uitmaken. Iedereen mag toch immers dragen wat hij of zij wil?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het punt is dat het wél uitmaakt welke cultuur. Sluiers kunnen om verschillende redenen gedragen worden.

Als de reden is dat mannen een ongesluierde vrouw seksueel aantrekkelijk zouden kunnen vinden en daarop zouden kunnen handelen, en de schuld voor het eerverlies dat daar het gevolg van is bij de vrouw gelegd wordt, dat de vrouw zich daarvoor moet schamen en zich moet bedekken, dan is er wat mij betreft iets mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik daarvan vind? Helemaal niets. Wat zou ik ervan moeten vinden? Dat het niet nodig is? Dat het symbool staat voor onderdrukking?

Wat ik vind, is dat iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Oh, en ik vind ook dat we ons niet zo druk moeten maken over een lap stof die bij een ANDER om het hoofd zit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je gaat als vrouw wonen in een land waar het niet gebruikelijk is dat vrouwen hun borsten bedekken. Nou zou je kunnen zeggen, daar wil ik dan niet wonen, maar stel dat je door de situatie gedwongen wordt om daarheen te verhuizen. Zou je als vrouw dan gewoon je bovenkleding aanhouden of ook met blote borsten gaan lopen?
Als iets bij jouw achtergrond hoort, is het niet makkelijk om dat los te laten. Ik denk dat je vooral moet doen waar je je prettig bij voelt, en ik heb er geen moeite mee dat mensen dat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om op je vraag te antwoorden: dat hangt in hoge mate af van het klimaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vergelijking!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ - Ja, dat lijkt me logisch. ;-) Als je dit dan ook maar doet: "Als ik naar buiten ga, natuurlijk wel goed ingesmeerd met een hoge factor, spf 40 of 50." (uit jouw antwoord op de vraag over zonnekracht)
:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard! Mijn reactie was een beetje flauw, maar wel waar: ik heb niet zo'n probleem met naakt. Ik ga meestal dan ook naturistisch met vakantie en ben vaste bezoeker van het naturistisch gedeelte van het strandbad in de buurt (uiteraard een plekje op het gras onder de bomen). Maar om serieuzer op je antwoord in te gaan. Er zit zeker wat in je vergelijking, maar hij gaat niet helemaal op. Een groot deel van de achtergron van de sluier is dat er eerverlies zou optreden voor de *mannelijke* familieleden van de vrouw en haar *echtgenoot*, omdat andere *mannen* door de aanblik van een ongesluierde vrouw verleid zouden worden tot seksuele handelingen met die vrouw. Het is dezelfde redenering als het idee dat een vrouw die een kort rokje draagt erom zou vragen om verkracht te worden, en dat als dat gebeurt, vooral de schande voor haar familie een probleem zou zijn. Of de redenering dat een vrouw zich van haar man niet aantrekkelijk mag kleden, omdat ze dan vast andere mannen zou verleiden om met haar vreemd te gaan. Gelukkig zijn die ideeën niet meer gebruikelijk binnen onze cultuur. Dat vrouwen nog steeds geacht worden hun borsten te bedekken in situaties waar mannen gerust hun bovenlijf mogen ontbloten is ongetwijfeld een erfenis van die ideeën, maar de ideeën zelf zijn gelukkig enorm afgezwakt en niet meer expliciet aanwezig. Er is volgens mij ook een ontwikkeling gaande waarin steeds minder streng omgegaan wordt met bloot, zie bijvoorbeeld het topless zonnen op het strand.
Ik vind dat iedereen zelf uit mag maken hoe hij/zij erbij loopt. Ik vind het alleen een onveilig gevoel geven als ik iemand`s gezicht niet kan zien, dus dat geldt ook voor helmen enz. Ik vind dat iedereen herkenbaar moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt af van de kleur van de sluier en van de manier van draperen.Ingepakt als een poolreiziger vind ik maar niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dubbel gevoel: moet kunnen want nu eenmaal cultuureigen *) en jammer, want daarmee mis je in de communicatie iets essentieels.

*) Zoals in de Nederlandse Biblebelt make-up-loze, vormeloze rok dragende, bleke, wat haar betreft vaak onverzorgde vrouwen en meisje lopen... ook cultuureigen.