Wat voor spul (lak?) kan je gebruiken om over tafels beplakt met servetten te doen? (zie uitleg)

Zou je het op deze site: http://www.hobbyhandboek.nl/catalogus.asp kunnen aanwijzen? (Hoeft niet maar wel zo handig)

Ik zoek het "spul" wat men gebruikt om overheen te lakken als je bijv. servetten op vogelhuisjes doet. Én kan dat spul ook gebruikt worden om over hout heen te lakken wat geverfd is met acrylverf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (7)

Beste spuitlak gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
acryllak en dan niet te hard drukken anders komen de servetten mee.spuiten kan ook maar dan wel acryllak.dit droogt snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Pijnboompitje,

Je zoekt dus een transparante vernis/blanke lak voor buiten dat direct over hout kan

Mijn ervaring hiermee is Diaglass van Frencken
Speciaal voor hout(ook voor buiten)
Het is verkrijgbaar bij de betere verfspeciaalzaak.
Kost wel 23 euro per liter en is verkrijgbaar in hoogglans/zijdeglans en mat.

Een goedkoper idee is om het eigen merk te nemen (gamma/praxis/karwei oid)
Vraag dan naar een transparante beits voor buiten, liever geen spuitbus want dan breng je maar een dun laagje op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten gewone blanke acryl lak of terpentine lak (Lak op basis van terpentine kan gewon over een acrylverf heen; Omgekeerd gaat mis) vind ik gekookte lijnolie ook erg fijn werken. Dit trekt in het materiaal en beschermt daar. Je krijgt dan geen laagje er bovenop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik voor dergelijke werkstukjes het liefst botenlak, en dan voorzichtig twee lagen opbrengen. Dan wordt het namelijk ook meteen weer/regen/vochtbestendig (wat voor een vogelhuisje wel prettig is, want ik denk niet dat het binnen komt te staan) en het is redelijk voordelig. Het is zo ongeveer overal verkrijgbaar waar ze lak verkopen. Zou er niet van opkijken als het zelfs al bij de Action staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oliën en beits zoals in eerder genoemde antwoorden zijn een goed idee voor hout, maar NIET voor je servettencollage ; op zijn minst bescherm je hem niet goed, op zijn ergst verpest je hem er helemaal mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je al acrylverf gebruikt hebt, is het handig acrylspuitlak (voor auto's) als blanke lak in verschillende lagen kort achter elkaar op te brengen.
Veel andere verfsoorten als alkyd etc reageren met acryl en dat geeft een rot-effest, het verkroeit met een krakkele-achtig effect je werk volledig.
Ga dus voor acryl blanke spuitlak en kijk op een moeilijk zichtbare plaats of de verven.lakken niet toch met elkaar reageren, veel mensen denken met acryl gewerkt te hebben maar dat beleek alkyd en andersom.
Het testen op een onzichtbare plaats of de verf/lak elkaar verdragen geeft de enige zekerheid deze mogelijke vergissingen uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien met buddies?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik had begrepen, dat spul over de tafel gebracht moest worden om daaraan servetten te doen plakken. Dus ik kwam op het idee om op de tafel buddies te plaatsen met de opzet om daaraan servetten te plakken. Dat kan ook met plakstiften van een verwijderbare plakstof.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, minnetje.
Buddies waarvoor dan? Om over de servetten heen te wrijven??
Misschien handig als je eerst eventjes de vraag leest voor je gaat antwoorden ;)