Voor een speldenkussen kun je het beste fiberfill (poppenvulling, synthetische watten, aquariumwatten) gebruiken en die HEEL STEVIG opvullen. Gewone katoenen watten wil niet; of het klinkt teveel in, of je krijgt de spelden er helemaal niet in.

Je kunt ook schuimrubber gebruiken, maar sommige soorten schuimrubber kunnen ook best lastig zijn om de spelden in te krijgen. Het allerbeste - functioneel gesproken - werkt piepschuim, maar dat moet je dan wel goed op maat maken en er precies een passend hoesje omheen zien te krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn handwerkkussen is een combinatie van alle drie ; schuimrubber in de 'taart', fiberfill in het rode bolletje en piepschuim in het paarse torentje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gevouwen stukken textiel,watten gaan op de duur slinken en dan krijg je een half leeg(of half vol) speldenkussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Panties. Nieuw of gedragen. Tenminste, dat deden we vroeger op school.

Wel wassen was de boodschap van juf Bierenbroodspot....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb er wel gemaakt van wasemkapfilter
werkt prima, lekker zacht en goedkoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er een gevuld met zand, blijven de spelden goed scherp van.
Je moet alleen zorgen dat het kussen niet vochtig wordt,
anneliez
14 jaar geleden
Pak het schuim van een tuinkussen stoel,en snij en knip daar allemaal kleine stukjes van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er spelden in doen...

Zonder dollen, de persoon in de link heeft er hele kleine kiezeltjes in gedaan, het is een groot (relatief zwaar) speldenkussen en schuift dus niet weg wanneer je er spelden in steekt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt van alles gebruiken, polyetherschuim, dacronwatten, oude panty's... zelfs oude sokken... alles wat een beetje luchtig is, kun je als vulling gebruiken.

Vroeger deden ze ook wel rijst of zaagsel in speldekussens.. dat was omdat de spelden en naalden toen niet roestvrij waren...en de rijst (of zaagsel) hield ze netjes droog. dat waren natuurlijk wel harde speldenkussentjes...
Natuurlijk zijn vandaag de dag alle spelden en naalden roestvrij...dus rijst hoeft niet meer.