Elke vis die ogen heeft, zal kleuren kunnen waarnemen, zal dus ook alle kleuren kunnen zien.
De hele dierenwereld is geregeld rond voedsel en voortplanting. Voor het aspect voedsel zijn er veelal schutkleuren waarmee beesten zich kunnen verbergen om geen voedsel voor een ander te worden, voor het aspect voortplanting willen de dieren juist weer elkaars aandacht trekken door mooie kleuren of vormen. En die mooie felle kleuren zijn echt bedoeld om zichtbaar te zijn voor de aanstaande partner...
14 jaar geleden
Vissen hebben hun ogen aan de zijkant van hun kop zitten, waardoor ze helemaal rond kunnen kijken, zonder dat ze zich helemaal moeten omdraaien. Ze kunnen goed zien, maar doordat het onder water donker is kunnen ze minder ver kijken. Vissen hebben geen oogleden of traanklieren en kunnen dus niet met hun ogen knipperen of huilen. De meeste vissen kunnen ook kleuren zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je kleuren kunnen zien dan heb je licht nodig.
De vis die leeft in grote diepte heeft (dmv een chemische reactie)fluoriserende kleur net als glimwormpjes. De kleur zit hem dan al in het licht en zal door andere organisme kunnen worden waargenomen.
Naarmate je dieper gaat zal ook het licht in volgorde van de regenboog (van licht naar donker, dus paars als laasts) uit het spectrum verdwijnen, dus op grote diepte en zonder kunstlicht zal alleen die kleur nog maar voor andere organismen zichtbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fluorescentie is een natuurkundig verschijnsel waarbij een atoom een hoog-energetisch foton absorbeert, in een aangeslagen toestand belandt en vervolgens terugvalt naar de grondtoestand onder uitzending van een foton van lagere energie (langere golflengte). Het woord fluorescentie is afkomstig van fluoriet: een mineraal dat bestaat uit het zout calciumfluoride (CaF2), een bekende fluorescerende stof.

Conclusie:
Kleuren kunnen niet 'fluorescerend' zijn, maar enkel stoffen kunnen die eigenschap hebben. Daarbij is er niets speciaals aan het licht dat een fluorescerende stof uitzendt, enkel dat de golflengte langer is dan die van het opgevangen licht.
Vissen kunnen bepaalde golflengtes zien die wij niet kunnen waarnemen, namelijk infrarood. Onder 'infrarood' vallen alle golflengtes die te lang zijn voor ons om waar te nemen (ultraviolet is het tegenovergestelde). Aangezien bij een fluorescerende stof het licht altijd met een langere golflengte wordt uitgezonden dan die van het opgevangen licht, kunnen we stellen dat vissen zelfs beter fluorescentie waar kunnen nemen dan wij mensen, omdat ze beter in staat zijn lange golflengtes waar te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan gezien er vissen zijn (neon tetra's )die die kleuren uitzenden ,als vissen die kleuren niet konden waarnemen zou dat nutteloos zijn ,en in de natuur is niets nutteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en een aanvulling: veel vissen kunnen ook infra-rood licht zien!