Waarom vinden we dingen leuk?

Mijn vraag is heel anders dan je verwacht.
ik weet alleen niet hoe ik het in een vraag kan vragen ;)

Waarom is voetballen bijvoorbeeld leuk?
Je tikt wat met je voet tegen een bal en that's it!

Waarom is computeren leuk?
Je tikt maar wat op die toetsen en klikt op die muis.

Waarom is gitaar spelen leuk?
Je trekt mar wat aan die snaren en er komt geluid uit.
Verder niets!

Waarom vinden kinderen auto's leuk?
Je beweegt ze maar wat op en neer en verder niets!

Ik begin mij dit nu pas af te vragen.
Aan veel dingen die wij ''leuk'' vinden zit niet veel bijzonders aan...
Weet iemand waarom wij zulke dingen nou ''leuk'' vinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Je vind dingen leuk omdat je die zelf uitgekozen hebt en het dus geen verplichtingen zijn.
- Hoewel het meegenomen is als je je werk ook leuk vind.

Je vind dingen leuk omdat je te veel tijd hebt en je die tijd maar beter een beetje aangenaam kan besteden.
- En je geen gewetenswroeging meer krijgt omdat je vooral domme spelletjes op de pc doet → zoals ik ☺☺☺.

Je vind dingen leuk omdat jouw geliefde die leuk vind en je het dus handig lijkt om daarin ook geinteresseerd te raken.
- Hoewel het geen basis is, kan het de saamhorigheid bevorderen.

Je vind dingen leuk omdat iemand die je erg bewondert of erg graag mag iets ook leuk vind.
- Dat kan een mooie nieuwe hobby opleveren.

Je vind dingen leuk omdat het jouw hersenen, jouw creatieve brein aan het werk zet.
Bijvoorbeeld: Kinderen vinden die auto's leuk omdat ze er vanalles bij fantaseren, voor hen zijn het niet zomaar stukjes blik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

DAt is onze levensenergie. We willen voort. Als we niks aangenaam zouden vinden, of leuk, of stimulerend, dan konden we net zo goed dood zijn.
En gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde leuk of interessant, dat houdt het leven helemaal boeiend.
We zijn verschillend geschapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al deze voorbeelden gaan over bewegen. Mensen houden blijkbaar van dingen die bewegen. Het maakt niet uit wat.
Zelfs babies houden ervan, probeer het maar eens uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat sommige dingen in het leven je levensvreugd geven. Gelukkig houden we niet allemaal van voetballen en een ander weer niet van tennissen. Dit maakt het leven juist zo afwisselend voor een ieder met "een ieder wat wils." Kun je hierin opgaan dan is het toch leuk?
Pak de mooie dingen uit het leven en....... GENIET!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We vinden dingen leuk om te doen als het een positief resultaat oplevert. Of ontspanning.

En omdat het niet prettig is om onze gedachten altijd maar bij negatieve of onplezierige zaken te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel dingen die we leuk vinden hebben te maken met patronen die we goed kunnen herkennen en zelf kunnen manipuleren (knutselen, kunst 'doen', met muziek als ultiem voorbeeld van patroonherkenning). Onze hersenen zijn kennelijk ingericht op het herkennen van patronen en wij vinden dat fijn als we dat kunnen doen.
En een andere waar onze hersenen op zijn ingesteld, is beweging. Sporten, snelle auto's, skydiven, waterskieen...

Ik kan me zomaar voorstellen dat het goed kunnen herkennen van patronen en het houden van snelle beweging heel erg nuttig zijn voor een kale aap die overleeft op het grensgebied tussen het oerwoud en de savanne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verlangt ernaar om het weer te beleven / eten / doen / spelen... Daarom vinden we dingen leuk.

Ook zijn dingen vaak leuk als er geen verplichting tegenover is zoals werk, school, studeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet verder kijken dan alleen het oppervlak.
Je schopt niet maar dom wat tegen een bal, je speelt een spannend spel met andere mensen (of oefent je techniek daarvoor).
Je zit niet alleen maar op knopjes van de computer te rammen, je leest en bekijkt dingen of communiceert met andere mensen.
Aan snaren trekken op een gitaar is geen vingeroefening, je maakt muziek, wat een heerlijke ervaring is op eender welk instrument ; in muziek kun je je namelijk heel goed uiten.
Kinderen bewegen een auto niet heen en weer ; ze maken hele spannende, opwindende ontdekkingstochten door eindeloze woestijnen en jungles vol gevaar.

Heel veel dingen die we doen zijn schier eenvoudige handelingen, die echter een ander intermenselijk, intellectueel of creatief doel dienen. Dáár genieten we van. De handelingen zelf zijn slechts het middel, niet het doel. Op den duur echter kan het doel op de achtergrond raken en de handeling zelf al heel prettig worden, al zul je hem nooit helemaal doelloos uit voeren. Dan kom je aan de zen van het breien bijvoorbeeld. Maar in de regel doen we al die zinloze handelingen voornamelijk met het bijproduct of eindresultaat voor ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sgrijvvaud denk zelf dat je alles leuk kan vinden als je er voor open staat. Als je zelf open staat voor nieuwe dingen ben je sneller geneigd om de leuke dingen van dat nieuwe in te zien.
Ook is het goed als iemand heel enthousiast is over taart bakken en hij/zij brengt het op een hele plezerige manier dan denk dat je uiteindelijk het zef ook leuk gaat vinden. Als iemand die taart gaat bakken dat heel negatief brengt dan associeer je taart bakken ook met negatieve zaken. Maar het is natuurlijk wel makkelijker om iets ovr te brenge als de ander dat al met positieve zaken assoceert. Als voorbeeld eten; ik associeer eten met gezellig, lekker, elkaar zijn en genieten. Daardoor lvind ik met eten bezig zijn ook leuk, ondanks dat het vaak veel werk is en het opruimen van alles vaak net zo veel tijd kost als het maken van het gerecht.
Dit is in ieder geva mijn idee over waarom je iets of iemand leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat onze geest en ons brein graag in beweging gehouden worden.
Alles is gericht op groei en vooruitgang.
En door te computeren en te voetballen, kan ons brein daarin voorzien.