Wat kan ik doen met mijn liefde voor de Nederlandse taal?

Ik vind taal heel erg leuk en interessant. Kan ik daar een beroepskeuze of hobby op baseren? En welke zouden dat kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vorige week een boekje gekocht over taal : Taal is zeg maar echt mijn ding, van Paulien Cornelissen. Echt een leuk boekje met 226 pagina's, spelen met hedendaagse 'nieuwe' woorden, hoe wij met elkaar praten, en woorden gebruiken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat boekje heb ik gezien, maar ik had er weinig vertrouwen in. Nu zal ik het toch eens gaan lezen. Bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is, zeg maar, echt mijn ding ja, zeg maar... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig Nederlands, toch? =-D

Het beste antwoord

Met taal kun je heel veel kanten op, het kan alleen wel zijn dat je iets anders ook leuk moet vinden om er iets mee te gaan doen. Taal alleen is niet voldoende.

Heb je het idee dat je creatief bent, dan kun je overwegen om te gaan schrijven. Boeken, gedichten, colums.

Als je graag mensen iets bijbrengt kun je denken aan docent Nederlands.

Als je graag mensen iets verteld kun je denken aan tolk.

Kortom, met taal is veel mogelijk! Doe er vooral iets mee als je het leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Je zou een opleiding tot docent(e) nederlands kunnen gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tekstcorrector voor een uitgeverij. Kun je romans lezen en je moet alles weten van de Nederlandse taal. Dit is meestal wel freelancewerk. Uitgeverijen hebben vaak weinig personeel helaas.
14 jaar geleden
Er is zoveel wat u zou kunnen met de Nederlandse taal.
Bijvoorbeeld een studie volgen tot (beëdigd) vertaler als u andere talen ook goed in woord en geschrift kent, als u beetje creatief bent gedichten bundelen of blogs schrijven in een krant. Een opleiding tot leraar Nederlands in Nederland of Buitenland.

Er zullen vast nog wel legio andere mogelijkheden zijn...

Gr.
Chris
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertaler, schrijver, journalist, docent Nederlands, uitgever. De keuze is reuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met mijn liefde voor de Nederlandse taal heb ik als grootste hobby en passie, het schrijven van boeken en verhalen.

Als je daarin uitblinkt zou je van die hobby ooit misschien nog eens een beroepskeuze kunnen maken, wat ik ook hoop ooit te kunnen doen. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlandse literatuur wordt niet alleen op Nederlandse universiteiten bestudeerd maar is ook een keuzevak in landen als Amerika. Dus Nederlandse literatuur studeren, je Engels bijspijkeren en lekker naar Amerika!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk!
schrijf een boek of weblog.
volg een schrijfcursus.
verdiep je eens in poëzie en haiku.
volg een redenaarscursus.
allemaal prachtig in het Nederlands!

Toegevoegd na 1 minuut:
o ja, je kunt ook Nederlands aan buitenlanders gaan geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je tot op universiteit niveau gaan ontwikkelen en dan je keuze maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreek je liefde voor de Nederlandse taal uit... Meer kun je niet doen, toch?

Je beroepskeuze erop laten baseren is een hele goed optie, die keuze is in het Nederlands en jij hebt een liefde voor die taal, dus daaruit volgt een goede keuze, dit afgezet tegen een beroepskeuze opgesteld in het Japans, dan zou het een keuze van lekmijnvestje gaan worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, toevallig spreek ik ook vloeiend Japans. Maar ja, wie niet.
Wordt columnist in een goede krant, want sinds Nico Scheepmaker overleden is en Battus er mee gestopt is, mis ik een leuke colum over de veranderende nederlandse taal, haar inconsistenties enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan Germaanse filologie gaan studeren.Daarna kies je dan voor journalistiek of lesgeven of schrijven van gedichten en/of verhalen, romans, toneelstukken.Of je wordt scenarioschrijver en gaat voor een omroep werken, of voor een produktiehuis.
Met je liefde voor de Nederlandse taal kom je heel ver.Ook letterlijk.Je kan in Suriname of in Zuid-Afrika aan de slag.Als je nu ook nog wat liefde hebt voor andere talen kan je leven niet meer stuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn schoondochter is ook dol op onze taal..zij ging een boek schrijven..
Aanstaande woensdag komt het uit..
Ik zelf heb ook veel plezier in het Nederlands en schrijf gedichten.. heb ook als freelance journaliste gewerkt en voor verenigingen gastlessen en presentaties geschreven..wel allemaal hobby maar dat zal beroepsmatig ook vast kunnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wens je dochter veel succes met haar boek, wat leuk!!!
Ja, dat is stiekem ook wel een droompje van mij...... Vind het altijd erg bewonderenswaardig als mensen het ook gewoon DOEN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het succes wensen ;) Ik ben haar schoondochter, haha!