Wat deed mijn tandarts na het uitboren van de kies?

De kies was uitgeboord maar voordat de kies gevuld werd duurde wel een eeuwigheid. Wat doen ze dan toch al die tijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Wat de tandarts precies doet is: hij boort en schraapt de tand/kies helemaal leeg en nog wat extra. Al het aangetaste materiaal weg. Dan doet hij er een spulletje in wat het oppervlakte ruw maakt zodat de vulling beter blijft zitten. (dat moet even intrekken)
Dan spuit hij er inderdaad composiet in, of als je een middeleeuwse tandarts hebt amalgaam.
Dit moet onder de lamp uitharden en dat duurt ook even. Daarna gaat hij de vulling bijwerken zodat je weer goed kunt dichtbijten. Uiteindelijk moet je op een carbonpapiertje bijten om te checken of er nog kleine uitsteekseltjes zitten waar je op dichtbijt. Nog wat vijlen, et voila!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Tijd rekken om de rekening op te schroeven.
14 jaar geleden
de holte die is ontstaan door het uitboren goed reinigen (spoelen, schoon blazen) , vervolgens word de holte gevuld met composiet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gene wat ze in je geboorde gat smeren heeft een uithardings duur, + de tand moet droog zijn.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bah... Gaatjes! Daar ben ik helaas ook mee bekend :S
Volgens mij zorgen ze dat het allemaal goed schoon is, zodat het gat niet van binnen uit groter kan worden, en doet de tandarts er iets in waardoor de vulling beter blijft zitten. Maar als je iets niet zeker weet, of je afvraagt bij de tandarts (of een andere arts!) vraag het gewoon! Ook al lijkt het ooit een monster wat je graag pijn doet, de tandarts is ook gewoon een mens, en zal je (als het een aardig mens is...) gerust uit willen leggen wat hij/zij doet en waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn tandarts heeft nooit tijd.
Antoni
14 jaar geleden
Je vraag beantwoorden kost de tandarts evenveel tijd als zeggen dat hij geen tijd heeft, lijkt mij.
De rekening uitschrijven, meestal doet hij dat overigens met een vork...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meerdere mogelijkheden.

Composiet maken. Hoorde je een machine brommen? Dat is de machine die het composiet maakt.

Kies schoonmaken en goed laten drogen.

Misschien heeft hij een hechtlaagje op de kies aangebracht, dat ervoor zorgt dat de vulling goed aan het overblijvende glazuur hecht. Dat is vooral van belang bij een vulling die aan de zijkant of bovenkant van de kies zit, dus niet in de kies. Zo'n hechtlaagje moet even drogen.

Sommige tandartsen benutten die tijd om jouw gegevens bij te werken in het systeem.

Als je je dit soort dingen afvraagt: vraag het je tandarts! Ik heb ook wel eens toelichting gevraagd, en meestal heeft mijn tandarts wel tijd, en geeft ze een goed antwoord.

Mijn tandarts weet intussen wel dat ik nieuwsgierig ben. Vandaar dat ze vaak al tijdens haar werk vertelt waar ze mee bezig is, wat ze ziet, en wat ze hierna gaat doen. Soms versta ik maar de helft door het geluid van de boor, vijl of afzuiger, maar ik stel het erg op prijs.

Zo vertelde ze de laatste keer dat er een richteltje is ontstaan aan de rand van een oude vulling. Vroeger zou men meteen gaan boren, vulling eruit en nieuwe erin. Nu wil ze graag de tand zo lang mogelijk behouden. Het is dus een afweging: je wilt zo lang mogelijk wachten voordat je de vulling gaat vervangen, maar je moet niet te lang wachten, want dan wordt de tand aangetast. Haar afweging is dat ze nu een aantekening maakt om er de volgende keer extra op te letten, maar dat ze de tand nu laat zoals hij is. Ze vertelde erbij dat ze dit zo kan doen omdat ze van mij weet dat ik braaf elke zes maanden op controle kom; ze heeft ook patiënten die ze bijna nooit ziet, en bij hen zou ze wel meteen gaan repareren.

Volgende keer zal ze expliciet zeggen dat ze die tand van vorige keer nu nogmaals goed bekijkt.

Ze is de beste tandarts die ik ooit heb gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tis altijd lente, in de ogen van de tandarts!