Hebben moslima's in noordelijke streken een vitamine D tekort? (er van uitgaande dat zij lichaamsbedekkende kleding dragen)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik kan me een persberichtje van een paar jaar terug herinneren, waarin een gezondheidsinstantie (sorry, zeer vaag, geen bron, aleen geheugen) de noodklok luide over precies dit probleem, dat vitamine-D-tekort buitenproportioneel vaak voorkwam bij moslima's. In dat persberich werd dat niet geweten aan lichaamsbedekkende kleding, maar aan het feit dat sommige groepen moslima's vrijwel niet buiten de deur komen (met ook een kleine rol voor gezichtsbedekkende kleding). Volgens het advies dat werd gegeven zou het al voldoende zijn als alleen handen en gezicht gemiddeld ongeveer 15 minuten per dag werden blootgesteld aan daglicht.

Ik weet dit nog zo goed omdat ik, ondanks mijn kennis over groepen onzichtbare moslima's die de deur niet uit komen/mogen, geschokt was. Zelfs die 15 minuten, die je al hebt als je alleen even op het balkon de was ophangt, redden ze niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wanneer die lichaamsbedekkende kleding gewoon UV straling doorlaat is dat in principe geen issue.

Een antwoord op je vraag vanuit een andere invalshoek zou kunnen luiden dat zolang moslima's buitenproportioneel veel binnen zitten (om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld omdat manlief liever niet heeft dat zijn vrouw zich buitenshuis vertoont) het gevaar van kwalen als gevolg van een vitamine D tekort welzeker permanent op de loer ligt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met alle respect...

Ik ben geen moslima en ik zit om heel andere redenen heel veel binnen zo gauw de temperatuur boven de 20 graden uit komt. Moet ik me dan ook druk maken over een vitamine D tekort?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bijna iedereen in noordelijke streken heeft een vitamine D tekort! De meesten van ons zitten bijna altijd binnen, maar als je je ook nog helemaal bedekt of een erg donkere huid hebt is een tekort vrijwel zeker het gevolg. De aanbevolen dagdosis vitamine D is nog steeds veel te laag, ondanks recente bijstellingen. Ook senioren hebben chronisch tekort. Met een mogelijk griep empidemie in aantocht des te dringender, omdat vitamine D belangrijker lijkt te zijn dan C ter voorkoming van griep. Daarnaast heeft het nog heel veel andere erg nuttige eigenschappen.