In het hart zit de zogenaamde sinusknoop. Dat is een bundel cellen die 70 tot 80 keer per minuut een elektrische ontlading geeft. De ontlading schiet eerst door de boezems, die daarop samentrekken (contraheren) en het bloed in de hartkamers persen. Ondertussen schiet de ontlading na een vertraging door naar de kamers, en daarop trekken de kamers samen. Het bloed wordt nu de longslagader en de aorta ingepompt.

Het hart klopt uit zichzelf: als je het hart uit het lichaam haalt en ontdoet van alle invloeden door zenuwen en hormonen, klopt het ongeveer 100 keer per minuut. Dit komt omdat de eerdergenoemde sinusknoop spontaan ontlaadt. Als het hart gewoon in het lichaam zit, klopt het rond de 70 keer per minuut.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als ik het goed heb, wordt deze actie aangestuurd door een onbewust deel in je hersenen. Deze zenden signalen af zodat je hart blijft kloppen en zo ook weer zuurstof naar je hersenen stuurt, zodat die op hun buurt weer de rest van je lichaam (dus ook je hart weer) aansturen. Het is een soort cyclus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij een volwassen persoon in rust duurt de periode tussen twee hartslagen iets minder dan een seconde. In die tijd trekken achtereenvolgens de boezems en de kamers samen om bloed door het lichaam te pompen. Na elke samentrekking volgt een moment van rust, waarin de hartspier zich even ontspant.
De hartslag wordt aangestuurd door een electrisch stroompje dat opgewekt wordt door de sinusknoop in het hart. De sinusknoop staat onder invloed van een regelcentrum in de hersenen. Bij inspanning activeert het regelcentrum de sinusknoop tot snellere afgifte van stroomstoten, waardoor het hart sneller gaat kloppen.
Omdat dit een ongecontroleerde spier is die in beweging blijft door de complexe werking van het menselijk lichaam...

En dan is dit het meest eenvoudige antwoord op je vraag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet alleen van het menselijk lichaam :)
Het hart klopt reflexmatig.

In de wand van onze rechterboezem zit een bepaalde zenuwknop, de sinusknop. Deze sinusknop begint reflexmatig een samentrekking, die zich over de boezems uitbreidt en via de bundel van His (een zenuwvezel) de kamers bereikt. Hierdoor wordt het bloed vanuit de boezems de kamers ingeperst, en vanuit deze kamers in de aorta of longslagader.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een automatische reflex, je zou niet kunnen slapen als het niet automatisch ging...

en zoals ik al eerder zei: Zoals het hartje thuis tikt, tikt het nergens...