Wat veroorzaakt het geluid van het "knakken" van gewrichten, en is het slecht voor je?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.
Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

En nee, het is niet slecht voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een luchtbelletje dat door de geluidsbarriere gaat...
nee is niet slecht voor je...

Toegevoegd op 24-04-2009 13:07:31
of de vloeistof in het gewricht zelf, kan ook... luchtbelletje lijkt me nou niet zo waarschijnlijk...

Toegevoegd op 24-04-2009 13:20:57
vacuüm dat zocht ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de geluidsbarriere?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja... dat vacuum verplaatst zich sneller dan het geluid, vandaar de explosie/implosie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je loopt alle antwoorden af? mag hoor :-)
Dat betekent een vacuum in het kapsel en de vloeistof.
Het is overigens op zich niet ernstig, maar overdaad kan natuurlijk wel schaden.
Je moet goed opletten of je andere klachten hebt die in verband staan met het knakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met opzet heel vaak (bijvoorbeeld je vingers) "knakt" is de kans op reuma wel groter.
Dit weet ik niet 100% zeker, maar is mij wel heel vaak vertelt.