Ja hoor...

En misschien wel veel gelukkiger dan jij met alle zintuigen..

Waarom dan?

Als die persoon helemaal accepteert wat er in het leven gebeurt, dan is hij heel gelukkig...
Jij hebt misschien nog wensen om de snelste hardloper te worden, of om het even welk verlangen dat je hebt...

Maar als iemand in zijn lot helemaal berust, ten slotte moeten wij dit allemaal, dan heeft zo´n persoon een gelukzalig gevoel, ondanks alle beperkingen...

Toen ik in Frankrijk woonde, kende ik een sourd-muët, een doofstomme en die was echt heel gelukkig... Hij had zulke lieve kinderen, die deden alles voor hem, een waar genot om hem en zijn familie te leren kennen...

Had je trouwens ook zo gedacht ooit, iemand die doof en blind is, kan hij het horen en zien missen? En als hij dat niet kan missen, kan hij dan DAARDOOR ongelukkig worden...

Als het je lukt, dan ben je gelukkig...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja doofstom is natuurlijk vreselijk, maar als je ook nog eens blind bent...
Een doofstomme kan nog van alles: sporten, tv-kijken, fietsen, wandelen, enz. Nogmaals ik zou niet willen ruilen maar doofstom én blind vind ik toch wat anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
toch zijn er die genoeg, je komt ze alleen niet tegen in de bus naar hendrikIdoAmbacht...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@XiniX: denk jij ook dat ze hoog opgeleid kunnen zijn zoals eddijst beweert? (zie hieronder)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dat denk ik niet, ze zijn wel heel hoog opgeleid in het mens zijn... dat weer wel..
Wat je niet gekent heb ,kan je ook niet missen. Er zijn in het verleden voorbeelden genoeg geweest, dat deze mensen een gelukkig leven hebben, op een andere manier contacten kunnen maken en zelfs een hoge opleiding kunnen volgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
OK ik ben verbaasd dat ze een hoge opleiding kunnen volgen. Dat duurt toch een eeuwigheid voor je die mensen uberhaupt kan laten "lezen"? Laat staan leren wat bv de relativiteitstheorie inhoudt?
ik denk wel dat zo iemand gelukkig kan zijn..
ik weet alleen niet hoe een blind en doof iemand zou moeten communiseren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste mensen die doof en blind zijn, zijn niet 100% doof en blind, maar meestal hebben ze nog restgehoor en/of restvisus. Vaak net genoeg om nog te kunnen horen / zien mits de omstandigheden optimaal zijn.
5% van de doofblinden in Nederland worden hiermee geboren, de andere 95% verwerft het later.
Die 5% heeft dus geen kansen gehad om verschillende soorten van communicatie te leren (gebarentaal, braille, enz) en communicatie is daardoor erg moeilijk.

Ik ken niemand die doofblind is, dus ik kan het ook niet zeggen. Het lijkt me dat doofblinden wel gelukkig kunnen zijn, ondanks dat het ze wel moeilijker is gemaakt.
Aan de andere kant zou ik me niet kunnen voorstellen dat ik met die handicaps gelukkig zou kunnen zijn, maar dat is iets anders, dan heb ik namelijk al daarvoor kunnen horen en zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je dit het best aan een doofblinde zelf kunt vragen. Voor een ieder ander blijft het denk ik gissen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen is gelukkig op zijn eigen manier!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet het natuurlijk niet zeker, want ik heb al mijn zintuigen nog, maar ik ga ervan uit dat dat best zal kunnen. Denk maar na, waar beleef je zelf het meeste plezier aan? Er zijn mensen die gelukkig worden van muziek luisteren, of van voetballen, of iets anders waar je die zintuigen voor nodig hebt, maar je kan ook heel gelukkig worden van een lekkere maaltijd, of van het gevoel dat iemand van je houd, en dat kunnen blinden en doven wel ervaren.
Ik denk dat die mensen juist extra gelukkig worden van de kleine dingen die ze in het leven wel kunnen ondanks hun handicap. Dat zij gelukkig worden van dingen die wij (mensen met alle zintuigen) afdoen als kleine pleziertjes, maar waar we geen echt geluk aan beleven. Dus ja, ik denk dat die mensen zeker gelukkig kunnen zijn.