Voorhoofdholte ontsteking... Heb ik het? en wat kan ik er tegen doen

Ik heb een verkoudheid te pakken en heb er ook hoofdpijn bij. Vooral als ik voorover bukt/kijkt doet mijn voorhoofd 'pijn'.
Zijn dit de symtonen voor voorhoofdholte onsteking? En hoe kom je er het snelst vanaf? (erg belandrijk ;-))

Gr. Nightmar3

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Hoe herkent u het?
Pijn in het voorhoofd, bovenkaken of achter de ogen zijn de belangrijkste verschijnselen. Ook kan er een drukkend gevoel of vol gevoel zijn in het hoofd en de kiezen kunnen pijnlijk zijn bij het kauwen.

Meestal is er een verkoudheid aan voorafgegaan. Verder heeft u meestal een verstopte neus, al of niet met geelgroen, soms wat bloederig slijm. Dit slijm kan ook achter in de keel terechtkomen waardoor men gaat hoesten.

De pijn is vooral 's ochtends aanwezig en verergert bij voorover bukken.
Iemand met een sinusitis kan koorts hebben en zich flink ziek voelen.

Wat kunt u er zelf aan doen?
Aangezien vrijwel elke sinusitis volgt op een verkoudheid zijn de maatregelen voor beide aandoeningen vrijwel hetzelfde.

Druppelen
Het belangrijkste van de behandeling is om ervoor te zorgen dat de afvalproducten weg kunnen uit de ontstoken bijholten. Dit kunt u bereiken door de neus te druppelen met zout water. Hierdoor neemt de zwelling van het slijmvlies in neus en bijholten af waardoor de afvalproducten kunnen worden afgevoerd.

Zoutwater-neusdruppels kunt u kant en klaar kopen bij de drogist of in de apotheek. Met een pipetje of spuitje (te koop in de apotheek) kunt u de oplossing driemaal daags (minstens twee druppels per keer) in beide neusgaten aanbrengen.
Buig uw hoofd achterover en druppel het zoute water in één neusgat tot u voelt dat het opengaat. Doe dan hetzelfde met het andere neusgat. Aangezien dit zoute water even zout is als het lichaamsvocht kan het onbeperkt worden gebruikt.

Bij drogist en apotheek zijn ook zoutwatersprays verkrijgbaar. Dit kan een goed alternatief zijn bij kinderen die het druppelen vervelend vinden.

Stomen
Een tweede behandelingsmogelijkheid bij sinusitis is het stomen. Door deze maatregel wordt het slijm in neus en bijholten dun gemaakt waardoor het er gemakkelijk uit kan. Stomen doet u door het gezicht boven een kom kokend water te houden. U ademt de vochtige lucht door de neus in. De stoom wordt op het gezicht geconcentreerd door een handdoek zo over hoofd en pan te plaatsen dat geen stoom kan ontsnappen. Toevoegen van kamille aan het stoomwater kan geen kwaad, menthol, rhinocaps en dergelijke, worden afgeraden. Bij sinusitis stoomt u twee maal per dag gedurende 15 minuten.

Stomen bij kinderen gebeurt op een andere manier. U zorgt voor een sterke stoomvorming in de doucheruimte. Dit kunt u doen door de warme straal van de douche op een koude muur te richten. Vervolgens laat u het kind een kwartiertje in deze ruimte spelen, of u gaat met het kind onder de douche of in bad. Tabaksrook prikkelt de slijmvliezen en werkt de genezing van de sinusitis tegen. Rook dus niet of zo weinig mogelijk als u het niet kunt laten.

Als u het nodig acht, kunt u een pijnstiller nemen. De klachten genezen er niet door, de pijn is een aantal uren minder erg. Als pijnstiller kunt u paracetamol gebruiken.
Met het gebruik van neusdruppels die niet uit zout water bestaan (otrivin, xylometazol) dient men voorzichtig te zijn. Gebruik ze niet langer dan één week achter elkaar.

Ter preventie van bijholteontstekingen is mogelijk het ophalen door de neus beter dan het onder druk snuiten van de neus. Zorg voor een goede algehele conditie.

Wanneer naar de huisarts?
In het algemeen zijn de klachten van een bijholteontsteking binnen een week verdwenen. Als de klachten langer aanhouden dan een week kunt u de huisarts raadplegen. Bij deze zeven dagen moet niet de eventueel voorafgaande verkoudheid worden meegerekend.

De werkzaamheid van antibiotica bij sinusitis is onvoldoende aangetoond. Daarom zal de huisarts terughoudend zijn met deze middelen. Alleen bij ernstige klachten die langer dan een week duren kunnen antibiotica worden overwogen.

Soms kan een allergie klachten veroorzaken die lijken op een bijholteontsteking. Klachten die in deze richting wijzen zijn: niezen, seizoensgebonden pijn en veel helder slijm. Het is dan goed om met de huisarts te overleggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En van Harte Beterschap Gewenst uiteraard!

Andere antwoorden (3)

Het wordt hier bijnaeen medisch Forum!
Een kom met kokend water,hierin eucaliptusolie,of thijmolie.Boven de damp hangen,handdoek over je hoofd en snuiven maar.Tegen de hoofdpijn een paracetamol.

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe herken ik voorhoofdsholteontsteking?
De drie belangrijkste symptomen zijn:
Pijn in het voorhoofd, bovenkant van de kaken of achter de ogen
Drukkend of vol gevoel in het hoofd
Pijnlijke kiezen bij het kauwen.

wat kun je er aan doen ;
Druppelen met zout water. Voor kinderen is zoutwaterspray een goed alternatief
Stomen. Kinderen kun je het beste een kwartier in de badkamer of douche laten spelen, nadat je zelf eerst hebt gezorgd voor flinke stoomvorming

Ga naar de huisarts als de klachten langer dan een week aanhouden. De arts zal niet snel antibiotica voorschrijven, omdat de werking ervan onvoldoende is aangetoond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wasabi eten, physiomer in je neusholte spuiten, veel vitamine C