Waarom word je huid van de zon bruin, maar je haar lichter?

Als je in de zon zit dan wordt je huid bruin (of rood), maar het haar van mensen met wat lichter haar (donkerblond of lichtbruin) wordt lichter van kleur. Waarom dit tegengestelde effect?
En heeft de zon eigenlijk invloed op je tanden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

De reden is hetzelfde voor beide... en dat is uv-licht .

Het haar wordt lichter door het bleek-effect... Vroeger legde men de kleding na de was op het gras in de zon, dat bleekte de spullen lichter...

De huid is een ander verhaal. Daar komt iets heel anders om de hoek kijken, namelijk door chemische processen wordt een stof aangemaakt, melanine speelt daar een rol in meen ik, die de huid donkerder kleurt, ter bescherming van de huid. Hoe donkerder de huid hoe beter die tegen uv-straling kan. Het is helemaal niet de realiteit, maar je kunt je voorstellen dat de cel zijn gordijnen dichtdoet, door meer pigment (donkere kleurstof) aan te maken en daarmee de zon buiten te sluiten... (ik weet het, dit is niet wetenschappelijk, maar ik probeer het visualiseerbaar te maken voor je)...

uv-licht is in die zin schadelijk voor alles waar het op valt omdat de energie van het licht zo intens is dat het alles verouderd, ook de huid... In welke zin dat geld voor tanden weet ik niet, but it is plausible though...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De huid bevat melanine, dat verkleurt onder invloed van UV licht. Dit is ter bescherming van de cellen. Haar is dood weefsel, en hoeft dus niet beschermd te worden door melanine. Zonlicht stimuleert de aanmaak van vitamine D in je lichaam. Vitamine D zorgt voor sterke tanden en botten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
u.v. straling...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
UV-straling maakt meer kapot dan je lief is. Je DNA bijvoorbeeld.

Daarom maken de huidcellen een pigment aan zodra ze aan UV-straling worden blootgesteld. Negers (en nu moet ik er vanuit maatschappelijke verplichting helaas bijzetten dat ik dit woord niet denigrerend bedoel - zucht) hebben van nature al veel pigment in de huid, blanken niet, die maken het pas aan bij blootstelling aan UV-straling.

Ik weet zo niet of dat pigment uit melanine wordt gemaakt, of dat melanine de naam van het pigment is.

Hoe dan ook, doordat de huidcellen dan veel pigment bevat, zal de UV-straling dat pigment kapotmaken, in plaats van het DNA of andere stoffen. Dat het pigment kapotgaat is niet erg, de brokstukken worden opgeruimd, en de cel maakt gewoon nieuw pigment.

Haren bevatten ook kleurstoffen. Die gaan kapot door de UV-straling. Het haar wordt daardoor bleker. Dit is hetzelfde effect waardoor je kleding, je beddengoed en je behang verkleuren door blootstelling aan UV-straling.

Aangezien de haren geen levende cellen bevatten, kunnen de haren geen nieuwe pigmenten aanmaken. Ze blijven daardoor lichter gekleurd. Alleen nieuwe haargroei zal weer de oorspronkelijke pigmenten, en dus de oorspronkelijke kleur hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je kan het woord "neger" makkelijk vervangen met donker getinte/zwarte mensen net als jij je soortgenoot wit/blank zou noemen.. Dan hoef je ook geen uitleg te geven met welke intentie je dit plaatst. Misselijk persoon!
De huid probeert zich zelf te beschermen tegen de UV-straling. Dit gebeurt door het aanmaken van pigment dat in de cellen van de opperhuid wordt gelegd. Zo ontstaat een 'parasol' van pigment (melanine) die de cellen in de basis van de opperhuid afschermt tegen de UV-straling. Hierdoor wordt de kans op het onstaan van schade aan het DNA sterk verminderd. Dit proces kennen wij als 'bruinen'.

Mensen die moeilijk pigment aanmaken (zeer blonde mensen of mensen met rood haar) zijn dus nauwelijks in staat die beschermende pigment-paraplu te vormen.

http://www.huidinfo.nl/zon&huid.htm

Gezien bovenstaande is het dus een kwestie van bleken als het over het haar gaat en een kwestie van bruinen als het over activering van het pigment in de huid gaat.

Wat het voor je tanden doet als je het over bleken van tanden hebt, dan heb je het over UV licht wat gebruikt wordt door tandartsen om de chemische bleking te bespoedigen.

Het omzetten van vitamine D in de huid door de zonnestralen is wel weer goed voor botten en tanden.

Even ter toevoeging als het over je ogen gaat:
Ook de ogen kunnen door UV-straling worden beschadigd. Draag daarom zonnebrillen met een goed UV-filter.
Koop voor kinderen nooit speelgoedzonnebrillen zonder goed UV-filter. Deze zijn schadelijker dan helemaal geen zonnebril dragen, omdat de iris door het wegvangen van het zichtbare licht extra open gaan staan zodat het UV, dat dwars door de glazen (of het plastic) heen gaat, extra eenvoudig tot in het oog kan doordringen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antwoord op je gestelde vraag heb je al.
Een tegengestelde vraag zou kunnen zijn: Hoe kan het dat boter smelt en klei hard wordt in de zelfde zon! Pigment dat onder je huid zit en in je haar reageert op zonlicht. Tanden in de zon houden reageert ook op zonlicht, alleen op een andere wijze dan het reeds genoemde pigment.