Hoe kun je alle ellende in de wereld "loslaten" zodat je per saldo toch kunt "genieten"?

Hoe lukt mensen dat nou, die zich niet volledig afsluiten van de media over kindermisbruik, kindsoldaten, terrorisme, criminaliteit, aggressie, intolerantie, etc.

Je zou er toch depressief van worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Ik weet dat ik niet alle ellende in de wereld kan verhelpen. Ik weet wel dat ik in mijn directe omgeving invloed heb om anderen te helpen als ze in de ellende zitten.
(Denk aan wat Ghandi zei: be the change you want to see in the world).

Ieder krijgt ellende voor zijn kiezen in zijn leven. Niemand blijft daar van verschoond en doorgaans groei je daarvan. Wat je niet breekt, maakt je sterker.

En voor zover dat in mijn macht ligt, zal ik er voor een ander zijn vanuit mijn ervaring en mogelijkheden. Als ik merk dat ik voor iemand iets kan betekenen, een verschil kan maken tussen ellende en een beetje zonneschijn, dan is dat voor mij genieten.

Je kan niet meer doen dan je best en als je weet dat je je uiterste best doet, dan is het goed. Ik word er niet depressief van, want als dat zo zijn dan zou ik ook niemand meer van dienst kunnen zijn. Met depressief worden help je niemand en voorkom je er ook niet de ellende van een ander mee. Enkel zit je dan zelf ook in de ellende en dat maakt de wereld er ook niet beter op.

Als ik geniet, genieten mijn kinderen, als mijn kinderen genieten, geniet ons gezin. Als we ons goed voelen kunnen we er ook op een positieve manier voor anderen zijn en zo kan je als een druppel in een plas water zijn.. die in rimpelingen heel ver kan reiken. Vanuit een positieve instelling en open naar anderen toe.

Als het goed gaat met mij dan kan ik er voor een ander zijn..en als een ander zich goed voelt door mij dan kan die ander er ook weer voor een ander zijn.. durf los te laten, durf te genieten.. zorg dat het goed met je gaat en zorg dat je wat eelt op je ziel krijgt zodat je niet ten onder gaat aan wat je leest en ziet.. er gaat zoveel meer wel goed.. maar dat is geen nieuws.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Door te focussen op zaken die je wel kunt beïnvloeden.

En verbeteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou het nog slimmer aanpakken. Ik laat niet gauw iets los, ik kijk heel goed of ik het wel vastpak... Als ik het niet vastpak, dan hoef ik het nooit los te laten...
Je moet eerst al die ellende die jij bedoelt, geloven, is het niet. Als je dat niet gelooft, dan hoef je dat ook nooit niet los te laten...
En het laatste is, als jij depressief wordt, is dat van nut voor ten minste één persoon op deze hele wereld. Nee denk ik dat jij zult zeggen. Dus daarom als je de keuze hebt, kies dan maar niet voor depressiviteit... Het duurt jaren en je komt toch weer uit op dat moment dat je besloot depressief te worden... Dus je schiet er niets mee op...
Genieten is een goed idee...
Als je kunt accepteren dat alles goed is zoals het is, dan hoef jij daar niets meer mee, niet aan toe te voegen of vanaf te halen... Dat is relaxed en je mag meteen beginnen te genieten...

ik geniet, geniet je met mij mee?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Interessant antwoord, maar bekijk eens een film als 'Shooting Dogs,' misschien ken je hem wel zelfs. Kun je dan nog steeds kiezen om er al dan niet door aangegrepen te worden? Ik weet dat ik mezelf aardig in de hand heb waar het op dit soort dingen aankomt, maar ik ben hier gewoon een week ziek van geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beste Xinix, je denkt dat de ellende er werkelijk niet is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die is er wel, maar soms is die er niet in mij en soms is die er wel in mij... Ik heb de luxe om die af te toe te voelen en niet permenent...
Õmdat elke emotie een momentopname is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klein beginnen, de wereld verbeteren begint bij jezelf. Zijn allemaal open deuren, maar ze zijn wel vaak waar. En de kunst van het positief denken leren waarderen. Het levert je altijd veel meer op. Als je je slecht wil voelen, dan gebeurt dat ook. Ik stop met typen, er komen teveel open deuren :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen ik pas op mezelf woonde was er nog geen internet, ik had geen televisie en geen krant. Mijn wereldje was lekker klein en zorgeloos, zonder politiek, oorlog en de toppers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan niet alle ellende van de wereld loslaten. Alles wat je meemaakt wordt een onderdeel van jezelf.

In het ideale geval bekijk je een nieuw binnnengekomen probleem van alle kanten. Je bekijkt de voordelen en de nadelen. Je bekijkt het van boven en van onder. Als het probleem goed in je hebt opgenomen, kan je dat (symbolisch) in een kast plaatsen. Je weet dat het er is, je weet hoe het eruit ziet, en je weet wat de gevolgen zijn. Je weet ook waar het staat, maar je hoeft er niet iedere dag meer naar te kijken.

En dan zoveel mogelijk proberen door te gaan met het leven waarin jij je op dat moment bevindt.

Dat helpt voor mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de voordelen van kindermishandeling, terrorisme, etc ?
Ik focus me vooral op mijn eigen omgeving. En de rest? Het zal allemaal wel. Zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door je gewoon niet al te druk te maken om dingen waar je absoluut geen invloed op uit kunt oefenen. Je moet gewoon genieten van je eigen omgeving en de dingen die je leuk vindt en niet te vaak stilstaan bij alle ellende in de rest van wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Loslaten kan ik door te beseffen dat niemand er wat aan heeft als ik het vasthou. Vasthouden betekent alleen dat ik de hoeveelheid lijden in de wereld vergroot met het lijden van mezelf. Contraproductief dus.

Loslaten is overigens iets anders dan onverschillig worden. Ik ben me bewust van het leed in de wereld, en probeer - op mijn eigen, feilbare, menselijke manier - zo te leven dat ik dat leed verminder, of in ieder geval minder leed veroorzaak dan ik zou doen als ik onverschillig was. Geen vlees eten, koffie kopen die geteeld is door boeren die fatsoenlijk betaald worden.

Maar ook heel dicht bij huis dingen zoals een praatje maken met (en vooral echt luisteren naar) de straatkrantverkoper in plaats van doen alsof ik hem niet zie. Of in plaats van spullen vragen voor mijn verjaardag (ik heb genoeg spullen) vragen of mensen iets aan een goed doel geven. Oxfam Novib heeft bijvoorbeeld een heel goed programma, waar je als cadeau (bijvoorbeeld) een zwangere geit kan kopen. De jarige krijgt een kaart, de geit gaat naar een arm gezin in een ontwikkelingsland.

Misschien kleine dingen, maar iedere handeling die het leed in de wereld vermindert, is er één. Het is allemaal zinvol, al kun je maar het lijden van één levend wezen verminderen, dan ben je al goed bezig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is nu juist de evenwichtsoefening. Enerzijds empathisch genoeg alert blijven voor alles wat er gebeurt in de wereld zonder aan sensatiezucht te lijden en anderzijds kunnen relativeren , kunnen afstand nemen, geen voyeur spelen van het wereldlijk schouwtoneel. Soms lukt het mij, omdat je anders aan frustratie ten onder gaat dat je te weinig kunt veranderen. Het feit alleen al dat je je die dingen aantrekt is een teken dat humaan bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedenk dat het van ijdelheid getuigt als je je verantwoordelijk voelt voor mensen die letterlijk ver van je bed wonen.
Het is genoeg om gewoon vriendelijk te zijn voor mensen in je omgeving, dat maakt de wereld al een stuk prettiger, voor jou en voor de anderen.