Hoe vaak breekt er werkelijk een epidemie uit na een natuurramp?

Elke keer als er nieuws is over bv een overstroming, sluit het bericht af met de mededeling dat er gevreesd wordt voor het uitbreken van een epidemie. Vervolgens hoor je er niets meer over.

Maar hoe vaak gaat er nu daadwerkelijk iets mis? Of wordt dit standaard 'dreigement' gesponsord door farmaciebedrijven die weer een vrachtwagen vol medicijnen willen verkopen ;-)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bij branden wordt vaak gevreesd voor schadelijke stoffen, bij aardbevingen vreest men voor miljoenen schade en bij olielekken vreest men voor schade aan het milieu.

Het zijn meestal gevolgen die vaak bij een ramp komen kijken maar niet meer interessant zijn om later nog over te berichten. Ze worden bij de 'afhandeling' van de ramp meegenomen.

Het is geen dreigement maar meer een realistisch maar standaard risico die de ramp wat dramatischer maken.

Of het daadwerkelijk plaatsvindt is weer afhankelijk van andere factoren dan enkel het plaatsvinden van de ramp zelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit komt enkel en alleen omdat de leefomstandigheden waarin deze mensen leven in één keer zeer verslechtert.

Geen stromend water meer, geen goed voedsel, geen sanitair, geen medice hulp en geen onderdak. Waardoor de kans op epidimien sterk toeneemt. Als je er niks meer over hoort betekend dat gewoon dat de regering van dat land het goed opgepakt heeft.