Met de term hypnose wordt een bewustzijnstoestand aangeduid waarbij de cliënt diep ontspannen is en volledig geconcentreerd. Hypnotherapie is het gebruik van deze trance door een hypnotherapeut om te komen tot verandering van gevoel/gedrag. Dagelijks komen we in een hypnotische(trance) toestand , wanneer we een boek lezen en we zijn zo geconcerteerd aan het lezen dan kunt u zeggen dat u in een hypnotische toestand bent, want u hoort bepaalde dingen die gebeuren niet. Een lift is ook een mooi voorbeeld, waar u zo geconcentreerd op de nummertjes van de verdieping aan het kijken bent dat u even mensen om u heen vergeet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik niet want ik stel mij er niet voor open. (Voor zo'n sensatie-hypnotiseur, dan.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik denk ook niet dat het zou lukken.

Als ik die show op tv zie met allemaal mensen die rare dingen doen onder hypnose kan ik niets anders denken dan dat het allemaal nepperij is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt onder echte hypnose komen en je kunt echt onder hypnose komen. Allebei waar.

Wat is hypnose?

Een eigenschap van hypnose is dat je totaal niet twijfelt dat het juist is en je vraagt jezelf ook niet af of het juist is. Een andere eigenschap is, je doet precies wat je opgedragen is. Aan hypnose gaat een periode van training aan vooraf. Onder hypnose heb jij geen wil anders dan de wil van de hypnotiseur.
Ben jij dan al niet gehypnotiseerd door Nederlander te zijn? TV is jouw hypnotiseur, jij gelooft alles wat daar te zien is en je doet precies wat ze je opdragen (reklame) en je twijfelt totaal niet dat jij zo moet doen zoals je nu doet... Allemaal eigenschappen van hypnose...

Dus kort gezegd: Maak je geen zorgen voor het geval dat je onder hypnose gebracht zult gaan worden, want dat is al gebeurd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat kan, maar hypnose is niet de hersenloze volledig in de macht van de hypnotiseur toestand die je kent uit populaire media. Een hypnotiseur kan je niet zonder jouw medewerking onder hypnose krijgen, en ook onder hypnose kan hij je niets laten doen dat je echt niet wil of dat zelfs tegen je wezen ingaat.

De reden dat sensatiehypnose (iemand als een kip laten tokken e.d.) toch werkt, is dat die mensen weten dat ze onderdeel zijn van een show, en voor die show bereid zijn belachelijk te doen, daarom bieden ze geen weerstand tegen de suggesties van de hypnotiseur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja hypnose bestaat en is niets geheimzinnigs. Misschien dat je zelf al eens onder "hypnose" bent geweest zonder dat je het weet!
Hypnose is namelijk dat je erg geconcentreerd bent op 1 ding en de rest eromheen "vergeet". Je kijkt als het ware door een kokertje naar dat ene onderwerp waar je op dat moment aan denkt.
Heb je nooit dat je een boek leest en iemand moet je drie keer roepen voor dat die persoon tot je door dringt?
Dat is ook een soort van hypnose.
Een hypnotiseur kan je in die bepaalde toestand brengen. Op die manier kun je ook dingen terug halen die je alweer vergeten was.
Stel je reed vanmiddag achter een blauwe Opel Vectra maar je weet het kenteken niet meer. Onder hypnose kan je zoiets vaak weer reproduceren.

Een hypnotiseur heeft niet zomaar de macht over je. Als hij zegt: "doe je kleren uit", dan ga je niet zo maar je kleren uittrekken.
Hij zou het wel kunnen aanpakken door te zeggen: goh het is nu wel heel warm, je krijgt het heet en je voelt je bezweet en plakkerig. Je hebt nu eigenlijk wel zin in een douche. Trek je kleren maar uit en ga lekker douchen.
Op die manier zou het misschien lukken, maar je bent niet zomaar een willoos iemand op dat moment.