Moet je bij demente bejaarden juist meepraten of tegenin gaan?

Mijn schoonmoeder is sterk aan het dementeren. Ze weet zich van vroeger alles te herinneren maar weigert te geloven dat waar ze nu woont haar huis is. Ze wilt constant opgehaald worden en niet alleen blijven in het vreemde huis. Ze moet per-slot-van-rekening voor haar moeder zorgen (die overigens als 30 jaar dood is).
Moet je nu meepraten of telkens de waarheid herhalen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Op de volgende site vind je de benodigde informatie:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het is natuurlijk moeilijk, maar van direct tegenspreken worden dementerende of anders geestelijk aangedane mensen vooral onrustig of opstandig. Het vereist veel tact en soms een leugentje om bestwil (morgen doen we wat je wilt, maar vandaag kan het even niet) om mensen op hun gemak te stellen.
Ik wens je veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heel rustig praten. niet verstoren. het is zo al erg genoeg. Lief zijn en meepraten. moeilijk heel moeilijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dementeren is het verlies van cohesie van herinneringen en gedachten. Tegenspreken en meepraten zijn beide mogelijke manieren van interactie met iemand die dementeert. Het is echter veel belangrijker om met iemand die dement is de aandacht dusdanig te leiden dat de persoon ofwel aanknopingspunten voor herinneringen krijgt, danwel gestimuleerd wordt om zelf te zoeken (in principe onbewust) naar aanknopingspunten.

Het vervelende in situaties met iemand die dementeert, is dat hij/zij zich hier soms zelf bewust van is en dit op zich al frustratie met zich mee brengt (soms niet direct merkbaar).

Indien je haar wilt stimuleren zich toch 'vast te houden' aan het heden (wat overigens een steeds intensiever proces zal worden), zou je kunnen zoeken naar elementen waar ze waarde aan hecht (foto's, objecten die ze al langere tijd heeft). Steeds waneer je bij haar bent, kun je vragen naar zo'n object en wijzen op een minder lang geleden moment dan waar zij zich bevindt.

Let wel, er is het probleem dat dementie enerzijds kan voortkomen uit vermindering van fysieke 'cognitieve' vermogens (maw serotine niveau vermindert, hersencellen verbinden niet meer, etc), anderzijds kan het voortkomen uit verlies van grip op het heden, omdat de drijfveren voor herinneren van belangrijke elementen uit het heden missen. Bijvoorbeeld man is overleden, kinderen zijn het huis uit. Traumatische ervaringen in relationele zin, of verlies van 'routines' zijn vaak aanleiding tot dementeren (ook bij pseudo-dementie). Omdat het niet duidelijk is welke oorzaak het bij je schoonmoeder is, kan het bovengenoemde wel of niet effect hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een dement iemand heeft problemen met zijn korte termijn geheugen, niet met zijn lange termijn geheugen! Er tegenin gaan, zal de demente juist in twijfel brengen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zowel mee praten als er tegenin gaan helpt allebei niet echt als ik terug denk aan die 10 á 15 jaar dat mijn oma aan het dementeren was. Dit is een slopende situatie waarin je jezelf steeds heel erg goed moet afvragen hoe je daar het beste mee om kan gaan...

En wat je gisteren, of vandaag als beste denkt te doen kan morgen wel eens volledig achterhaald zijn...

Ik weet niet in welk stadium je schoonmoeder nu zit? Maar bereid je er maar vast op voor dat het nog veel erger wordt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is voor jou een heel moeilijke tijd...omdat je (schoon)moeder niet meer je (schoon)moeder lijkt, maar een oude hulpbehoevende vrouw die je eigenlijk niet lijkt te kennen... veel sterkte ermee...
Als je behoefte hebt aan achtergrondinformatie over benadering van dementerenden zoek dan eens naar 'validation' van Naomi Feil...
Daar heb ik heel veel aan gehad....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meepraten. Mijn opa word dement en als hij iets zegt wat niet helemaal klopt praat ik mee. Als wij dan weggaan zegt mijn oma het goede van wat hij (opa) fout zei.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt eraan wat het beste is, meestal is dit al bekend op de afdeling. Je hebt RET (Rationele Emotieve Therapie) en nog iets, ik ben even de benaming kwijt. Bij RET haal je de dementen steeds terug naar de realiteit. Dus wanneer diegene iets zegt wat niet klopt, vertel je dat dit niet juist is, en daarna hoe het wel is. Bij dat andere ga je gewoon mee in de beleving van degene. Soms is dit het beste voor hem/haar, want anders worden ze onrustig en kunnen ze zelfs kwaad worden, omdat ze dan de realiteit neit meer begrijpen, en dat kan heel frustrerend werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt aan de mate van dementie.
Het gaat er vooral om dat je de persoon geen verdriet doet en onnodig leed veroorzaakt.
Je hebt verschillende methodes om er mee om te gaan.
ROT (realiteits orientatie training) waarbij je bij het hier en nu blijft. Dit wordt vooral toegepast bij mensen die in de eerste fase van het dementie proces zitten.
Validation wat inhoud mee te gaan in de belevingswereld van de dementerende. Dit is bij mensen die verder in het dementieproces zitten en die je veel leed zou aandoen door telkens de waarheid te moeten vertellen (dus iedere keer opnieuw vertellen dat haar moeder dood is).
Dit kan haar veel pijn doen en het kan zijn dat ze het niet meer snapt en totaal in de war raakt.

Zo zijn er nog meer methoden die je zeker tegenkomt als je gaat zoeken op dementie en de omgangsmethoden.
Ook kun je advies vragen aan de verzorgenden/arts/geriater als ze daarmee te maken heeft.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laat iemand in zijn waarde, leid iemand af, door
lekker te gaan wandelen, en heb je wel eens
aan muziek gedacht?
Prima afleiding, en wat zal ze ervan genieten !
verdiep je eens in oude liedjes uit haar jonge jaren, zoek een cd, kopieer deze een paar keer (ze raken kwijt in het tehuis) schrijf met een watervaste stift haar naam erop
en zoek de teksten van oude kinderliedjes om ze samen
te zingen.... leid haar af met persoonlijke verzorging, als ze dat goedvindt. haren kammen, krullen maken, nagels lakken, handen masseren, nek ,schouders masseren.
voorlezen... zomaar wat ideetjes
Heel veel sterkte en veel liefs