Als je allereerste sigaret niet lekker is waarom ga je dan door met roken?

Mij allereerste sigaret was bagger, goor, niet te hachelen...ik rook inmiddels al 15 jaar...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Nou je ziet dat een heleboel mensen er echt van lijken te genieten en je probeert er nog een en nog een en voordat je het weet ben je verslaafd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

roken is geen kwestie van smaak, het is zelfs goor. het verslavende zit 'm in de stoffen van de tabak, niet in de smaak.
Je steek niet nog een sigaret op omdat je lekker vindt, nee, maar omdat je lichaam er om vraagt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee dat klopt niet, ik kan een week zonder sigaretten, mijn lichaam vraagt er niet om, maar ik steek er dan toch weer 1 op....het is geen lichamelijke verslaving voor mij..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan ben je een van de weinige 'gelegenheidsrokers', een mooie positie om er helemaal mee te stoppen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
i know...ik weet nog niet zo goed hoe...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toch een lichamelijke verslaving?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind niet alle sigaretten die ik rook lekker, maar er zijn er weker 5 per dag waar ik echt van geniet, en dan bedoel ik niet de nicotine, maar de smaak!
Verslaving kan ook mentaal zijn. Dat je behoefte hebt aan een sigaret kan komen omdat een situatie dat uitlokt; voor de een kan dat spanning zijn en voor de andere gezellig willen meedoen of je een houding geven of nog iets anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat jij niet weet dat ik al 5 dierbare verloren ben door het roken en er nog 3 ernstig ziek zijn. Ook door het roken. Die konden ook niet stoppen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je antwoord klopt niet. ik ben niet doorgegaan met roken omdat ik niet weet dat ''jij'' al dierbaren verloren hebt.. ik ken je niet en je dierbaren ook niet dus ik begrijp je antwoord niet helemaal..en het je ''hebt '' mensen verloren en niet ''bent'.. Het werkwoord verliezen wordt in de voltooide tijd meestal met ''hebben'' en soms met ''zijn'' vervoegd. Anders dan bij het werkwoord vergeten is de vervoeging met hebben altijd mogelijk. Deze vervoeging is zelfs de enig juiste als de gebeurtenis van het 'verliezen' ('kwijtraken') vooropstaat. voorbeelden: (1) Bij het ongeluk heeft hij zijn ouders verloren. (2) Heb je je tong verloren? maakt verder niet uit maar'verklaar je nader? wat bedoel je met: '' Omdat jij niet weet dat ik al 5 dierbare verloren ben door het roken en er nog 3 ernstig ziek zijn. '' dat is toch geen antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel duidelijk naatje, je vraag :waarom ga ik door met roken? Antwoord: omdat je waarschijnlijk niet wil weten dat roken levensgevaarlijk is! Als die boodschap zo niet bij je overkomt Is dat heel erg. Mijn taalfouten vindt je belangrijker dan mijn wel gemeende boodschap! Ik word dan kwaad omdat mensen zo gemakkelijk omgaan met hun leven en gezondheid, terwijl je zelf deze reactie uitlokt door jou vraag hier zo te stellen Ik hoop nog op een reactie van je, want ik heb wel het beste met je voor ,ondanks mijn taalfouten. groeten.eddijst
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha ,misschien kwam mijn antwoord wat hard over, als ik het zo teruglees zie ik dat ook. Mijn excuses, het was niet de bedoeling om zo streng te antwoorden. Echter begreep ik je antwoord niet. Ik zie wel wat je zegt maar ik was meer op zoek naar een medisch antwoord. Dus ik stel mijn vraag wat algemener: Waarom gaan ''mensen'' door met roken als hun eerste sigaret bagger is?''. waar zit dat hem in? Wat betreft je taalfout : ik ben een zeikerd soms daarin. Ik maak zelf ook tal van fouten en als ik het constateer wil ik het direct verbeteren. even goede vrienden.... Gr. Naatje....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naatje, je zou me goed kunnen helpen met mijn taalfouten, ik zie het wel als een gebrek, maar als de inhoud van een vraag of antwoord zo belangrijk is dan is zeuren om taalfouten totaal niet aan de orde. Het leek wel in jouw antwoord of je het als een uitvlucht wilde gebruiken omdat ik met mijn antwoord veel te dicht bij je kwam en je eigenlijk best wel begreep wat ik eigenlijk bedoelde. Het juiste antwoord op jou vraag weet je eigenlijk best zelf wel denk ik, je kan je ook zelf de vraag stellen: waarom stop ik niet met roken? Nog even over jouw antwoorden, ik vond ze niet te hard maar eerlijk. Daar hou ik van. groeten eddijst
status - show - erbijhoren - stoer doen - meer niet of puur imitatiegedrag : je behoort nu bij de groten zelfs als hoest je een long uit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit geld voor een hoop dingen...

Mijn eerste sigaretje was ook niet lekker. Maar je eerste sigaretje steek je op bij die ene bepaalde gelegenheid, waarbij het je toevallig wordt aangeboden...

Je loopt niet als puber een Primera ofzo binnen om daar je eerste pakje sigaretten te halen als je nog nooit gerookt hebt. Dit doe je pas nadat je een 3de, of 4de sigaret hebt gekregen van iemand. En je dan zelf maar een pakje gaat halen om erbij te horen. En de bepaalde behoefte die je dan op dat moment zelf hebt om dit te doen. Dat je 1ste, 2de, 3de etc. sigaret bagger was doet er dan niet meer toe. Je maakt op dat moment nog steeds die keuze zelf om dat pakje sigaretten te halen om redenen die op dat moment belangrijk zijn voor jou...

En dan maak je ook nog zelf de keuze om je 2de, 3de, 4de etc. pakje te halen, totdat er inderdaad sprake is van een nicotineverslaving...

Nicotine is overigens niet zo verslavend als cafeïne, of cocaïne en heroïne die allemaal tot dezelfde groep stoffen behoort... (Dit is ook het enige pupliek geheim van het Coca Cola recept dat de cocaïne bladeren door cafeïne zijn vervangen)

Tot mijn 24ste zal ik grofweg een pakje of 5 gerookt hebben op al die keren dat mij een sigaretje werd aangeboden. En ja. Die 1ste sigaret was echt bagger. Pas toen er door familie omstandigheden dusdanig veel stress was ontstaan ben ik op 31-10-96 mijn eerste pakje gaan halen. Een jaar of 5 terug spontaan gestopt, maar na een paar maanden toch maar weer begonnen. In de 2 zuinigste maanden in mijn leven 20 kilo aangekomen. En ook toen was dat eerste pakje bagger...

Wat me opvalt bij deze vraag is dat er veel antwoorden staan van ex-rokers. Zo komen ze tenminste op mij over als ik ze lees. Nu kan ik ergens deze reacties redelijk goed plaatsen. Het blijft alleen wel erg typisch dat deze groep het felste reageerd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn eerste sigaret bracht het zelfde gevoel als een joint, was alleen veel goekoper. Een tijdelijk zuurstoftekort in de hersenen maakt een beetje zweverig. Helaas komt dat gevoel alleen maar terug als ik lang niet gerookt heb en dat komt niet meer voor omdat ik voor die tijd al een nieuwe aangestoken heb :)
Ik blowde al voor ik gewoon rookte. Inmiddels ben ik gestopt met blowen wie weet stop ik ook nog eens met roken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er komt een moment in je leven dat er geen weg meer terug is, wat zal je dan een spijt hebben dat je niet gestopt ben, maar nu kan het nog!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry Ed, maar dit was 25 jaar geleden, of ik nu stop of over 5 jaar, het zal even moeilijk blijven.
Er komt vast wel een dag dat ik er mee stop, maar op het moment voelt het nog niet OK, ik mis de overtuiging en dan wordt het een leidensweg of het lukt me niet.
Als ik mijzelf overtuigd heb zal het een makkie zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel eigen kennis dus, wacht rustig het moment af om je zelf voldoende te overtuigen om te stoppen. Maar verstop je niet achter redenen om niet te stoppen. Bedankt voor je moedige antwoord.
ik durfde niet te weigeren op dat moment... dus men nam aan dat ik rookte, dus tja, volhouden he?