Waarom heb ik het 's ochtends altijd minder koud?

Wanneer ik 's avonds met een dekentje op de bank zit, heb ik het al koud met 19 graden, terwijl ik 's ochtends rustig met 16 graden in mijn pyama aan de ontbijt tafel zit.
Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Omdat je lichaam gedurende dag opwarmt en 's nachts weer afkoelt. Ben jij warmer dan zal jij je omgeving als koeler ervaren en ben jij koeler dan zal jij je omgeving als warmer ervaren.

Het heeft dus alles te maken met je eigen lichaamstemperatuur.

Het is ook bekend dat als je ziek bent en koorts hebt, dat de koorts 's ochtends gemiddeld lager is (je lichaam is 's nachts afgekoeld) en dat de koorts 's avonds het hoogst is (je lichaam is dan het warmst).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

dit komt omdat je dan uit je warme bedje komt.
en 's avonds heb je hard gewerkt , en gezweet.
Dan is je lichaam ''gewent'' aan de warmere tempraturen. zodra je dan gaat zitten relaxen koelt je lichaam af en daarom voelt het kouder aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het altijd net andersom. 's ochtends als ik uit bed kom heb ik het koud, terwijl ik 's avonds en 's middags wel oké vind bij een lagere temperatuur. Misschien slaap je wel naakt onder een heel dun dekbed? dan is 's ochtends een pyama aantrekken relatief warm.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien heeft het te maken met het feit dat wanneer je 's ochtends uit je bed komt je lichaam haar nodige rust net heeft gehad. Na een paar uur bijtanken mag je verwachten dat je "fitter" bent dan na een dag zwoegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat komt omdat je in de ochtend nog fris en fruitig bent, de meeste, savonds heb je een hele dag gewerkt en ben je moe waardoor je lichaam minder actief is en je het dus bij hoge temperatuur al koud hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien zit het allemaal een beetje in je hoofd en wil je 's avonds gewoon opkrullen op de bank met een dekentje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je kennelijk een ochtendmens bent. Je lichaamstemperatuur is dan 's morgens relatief hoog. Bij avondmensen is dit net andersom. Die gaan zich dan beter voelen naarmate de dag vordert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afhankelijk van een aantal factoren kan het ook nog iets anders zijn:
Leeftijd? sinds wanneer is dit al zo? Activiteit over de dag?
Bij vermoeidheid reageert het lichaam trager op veranderingen. Bovendien probeert het lichaam fysiek in een slaapstand te komen, terwijl je dat mentaal nog niet wilt. Dus je bloed gaat minder snel stromen, je huid ademt meer en gaat er dus warmte verloren. MAW luister naar je lichaam als het moe is.
Het kan ook bijvoorbeeld tekenen van een afwijkende suiker-balans zijn, maar ook zwangerschap.
Heb je er echt last van, vraag gewoon eens een consult bij de huisarts, misschien heeft hij/zij ideeën om je energie wat gelijkmatiger over de dag te verdelen, zodat je het 's avonds minder koud hebt.