Wanneer is je zwaartekracht het grootst? (2)

Mijn uitleg bij de eerste is niet helemaal correct.
Voorbeeld: Iemand probeert mij optetillen en dit lukt hem als ik niks doe. Wanneer ik mijn spieren aanspan en dan vooral mijn been spieren wordt het voor diegene een stuk lastiger om mij nog van de grond te krijgen. Hoe kan dit?
Dit heeft niets temaken met eigen gewicht, rondjes rennen en andere bezig heden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Naast het feit dat doordat jij je aanspant je je lichaam minder flexibel maakt, waardoor degene die jou probeert op te tillen de richting van tillen en plaats van optillen (lager) moet veranderen, is het ook zo dat jouw lichaam bij aanspannen zich anders gaat gedragen. Jij spant je naar je gevoel geheel aan, echter zal het zo zijn dat je 'instinctief' ook de spanning zult gaan verplaatsen aan de hand van wat de ander doet. MAW ondanks dat je meer rigide lijkt te worden, ga je flexibeler met je eigen balans en houding om. Om te testen hoever dit bij jou van toepassing is, kun je een aantal dingen proberen:
Sta ontspannen en laat iemand proberen je over de schouder te leggen en op te tillen. (zie object vormt naar tiller)
Sta geheel gespannen rechtop (probeer je goed recht te houden, dus niet gewicht verplaatsen, zult zien dat dat moeilijk is) en laat iemand het zelfde proberen. Dit zal uiteindelijk nog lukken.
Sta geheel gespannen en laat iemand je optillen. Je zult onbewust je gewicht gaan verplaatsen. Doe je dit bewust, dan is er vrijwel geen mogelijkheid, behalve dat de tiller ver onder jouw zwaartepunt gaat zitten, om jouw op te tillen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

heeft te maken met grip denk ik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft gewoon te maken met "handelbaarheid" van het te tillen gewicht.
Hoe dichter je een voorwerp tegen je lichaam kunt dragen (lees: zo dicht mogelijk bij je eigen zwaartepunt) des te makkelijker is het te tillen.
Een voorwerp (in dit geval een persoon) dat hard/stijf is is nu eenmaal anders handelbaar dan een slap lichaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pinokkio heeft helemaal gelijk.

Voor een lift, of de laadklep van een vrachtwagen, maakt het niets uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zwaartekracht blijft hoe dan ook gelijk. Wat wel gebeurt is het iets veranderen van je zwaartepunt. Waardoor je in de ene positie net wel, en in de andere positie net niet opgetild kan worden door dezelfde persoon.