Bij vrouwen vloeit er minder bloed naar de uiteinden van het lichaam dan bij mannen. Maar er zijn nog meer redenen.

Zowel mannen als vrouwen hebben het moeilijk met lage temperaturen. Volgens professor menselijke fysiologie Mike Tipton van de universiteit van Portmouth komt dat doordat de mens ‘ontstaan’ is in warme streken.

Later heeft hij zich moeten aanpassen aan lagere temperaturen. Maar van nature hebben we dus liever hoge temperaturen. Toch is het opvallend dat mannen minder problemen hebben met de kou dan vrouwen.

Tipton onderzocht het fenomeen en kwam tot de conclusie dat vrouwen het wel degelijk kouder hebben dan mannen. Vreemd genoeg komt dat deels doordat vrouwen efficiënter omgaan met de warmte die ze produceren.

Omdat het vet bij vrouwen beter verdeeld is over het lichaam dan bij mannen, zijn vrouwen beter in staat om het bloed naar de belangrijkste organen te laten stromen. Handig zou je denken, maar daardoor stroomt er bij vrouwen ook wel minder bloed naar de handen en voeten. En zo krijgen vrouwen het koud.

Dat is niet de enige oorzaak. Ook hormonen spelen een rol. Tijdens de menstruatiecyclus verandert de temperatuur van vrouwen. In de fase na de eisprong kan dat al snel een verschil maken van 1 graad Celsius.

Overigens heeft ook onze slaap een invloed op onze temperatuur. ’s Nachts daalt onze lichaamstemperatuur, zowel van mannen als van vrouwen. Bij vrouwen gebeurt dat sneller en nadrukkelijker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vrouwen hebben het sneller koud dan mannen en dat komt omdat er bij hen minder bloed naar de uiteinden van het lichaam vloeit.

Vrouwen zuiniger met energie
We kunnen, ongeacht het geslacht, meestal niet goed tegen de kou, zegt professor Mike Tipton, hoogleraar menselijke fysiologie aan de universiteit van Portmouth. En dat komt omdat de mens is ontstaan in de warme streken en zich, naarmate hij verder is uitgezwermd over de rest van deze aardbol, heeft moeten aanpassen. Wat dan gebeurde door kleding, verwarming en huisvesting. Dat hielp ons overleven, ook al gaan we volgens professor Tipton nog altijd niet erg efficiënt met warmte om. Want driekwart ven de energie die we produceren gaat als warmtebron verloren.

Vrouwen, aldus Tipton, zijn op dat vlak efficiënter, of zuiniger, dan mannen omdat het vet op hun lichaam beter is verdeeld dan bij mannen en zij ook beter in staat zijn om het bloed naar de belangrijkste organen te laten stromen. Dat betekent echter wel dat bij een vrouw minder bloed vloeit naar de uiteinden van het lichaam: de handen en de voeten. En aangezien het juist die lichaamsdelen zijn die ons het eerst laten weten of we het warm genoeg hebben, is het logisch dat vrouwen vaker dan mannen klagen over koude voeten of handen. Want die zijn inderdaad kouder.

Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zowel mannen als vrouwen hebben moeite met koude temperaturen. Dat komt omdat de wortels van de mensheid in warme streken liggen en de mens zich later heeft aangepast aan koudere temperaturen. Maar opvallend is dat mannen minder problemen lijken te hebben met koude dan vrouwen. Professor menselijke fysiologie Mike Tipton van de universiteit van Portmouth onderzocht het fenomeen en kwam tot de conclusie dat vrouwen het écht kouder hebben dan mannen. Daar zijn een aantal redenen voor.

Ten eerste stroomt bij vrouwen minder bloed naar de uiteinden van het lichaam dan bij mannen. Dat komt paradoxaal genoeg deels omdat vrouwen efficiënter omgaan met de warmte die ze produceren. Omdat het vet bij vrouwen beter verdeeld is over het lichaam dan bij mannen, zijn vrouwen beter in staat om het bloed naar de belangrijkste organen te laten stromen. Maar daardoor stroomt er bij vrouwen automatisch minder bloed naar de handen en voeten. En zo krijgen vrouwen het koud.

Een andere oorzaak zijn de hormonen: tijdens de menstruatiecyclus verandert de temperatuur van vrouwen. In de fase na de eisprong kan dat al snel een verschil maken van 1 graad Celsius. Ook 's nachts, wanneer we slapen, daalt onze lichaamstemperatuur. Bij vrouwen gebeurt dat sneller en nadrukkelijker.