Hoe groot is (ongeveer natuurlijk) de kans op een tweede auto-immuunziekte als je er al één hebt? Is die kans groter des te meer je er hebt?

Dus als je er 1 hebt, is de kans op een tweede...
Als je er 2 hebt is de kans op een derde ...

Of blijft dat gelijk?

Niemand anders die er nog op wil reageren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat het nogal erg afhangt van welke ziektes je bedoelt, daarnaast is het helaas zo dat er niet over alle ziektes even veel bekend is, ook niet in de medische wereld.

Als je al een van de ziektes hebt die je in gedachten hebt en je bang bent dat je wellicht nog een andere (autoimmun)ziekte hebt is het echter wel het meest verstandige dit met je arts(en) te bespreken, mocht je er op de een of andere manier niet uitkomen met je arts dan is het altijd nog mogelijk een zogenoemde second opinion te verkrijgen van een andere arts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bedoel alle auto-immuunziekten eigenlijk.
Ik weet dat het verstandig is om medische zaken gewoon bij een arts neer te leggen, maar volgens mij is er ook wel onderzoek gedaan naar de kans op een tweede en derde auto-immuunziekte. Vaak staan dit soort onderzoeken (deels) gepubliceerd op inet, maar ik weet niet hoe ik dat moet opzoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hield het bewust enigszins vaag in mijn antwoord omdat ikzelf een ziekte heb die aangeduid wordt als autoimmuunziekte. Als niet-medicus lijkt het mij logisch dat aangezien mijn immuunsysteem in de war is en aangezien ik ook nog medicijnen gebruik die het (op een andere manier) verder ontregelen mijn kans op andere ziektes aanwezig is. Helaas krijg ik tot nu toe ook zelf nog geen duidelijk antwoord op een bijna soortgelijke vraag die ik mijn artsen stelde. Eigenlijk stel je dus naar mijn mening een zeer goede vraag, waarop ik bij nader inzien het antwoord schuldig moet blijven.