welke vragen kun je het beste stellen in een sollicitatiegesprek?

wie kan mij enkele voorbeelden geven? (naast wat houdt de functie precies in?)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Kijk; DAT zijn de vragen! Vraag hun wat hun ambities zijn, waar verwachten zij te zijn in 5 jaar? "Als ik mijn positie in mijn functie heb bewezen, is er dan een mogelijkheid om door te groeien om meer betrokken te zijn?"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

wat voor soort bedrijf is het waar je gaat solliciteren ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is een interne functie ik ken het bedrijf al, maar als je die vraag stelt is het dan trouwens niet alsof je niet voorbereid bent?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee ik wilde alleen weten wat voor soort bedijf het is, kan ik wat vragen bedenken
Als een gesprek begint verteld men eerst wat over het bedrijf. Hier kun je al een vraag uithalen. Handig is het om van te voren op/uit te zoeken wat het bedrijf doet/maakt.
Als je echt geen vraag weet kun je altijd wanneer ze je vragen: heeft u nog vragen, zeggen: nee, het is helemaal duidelijk.
Vaak komt er wel een vraag in je op terwijl het gesprek gaande is, meestal naar aanleiding van wat degene met wie je het gesprek hebt, verteld of zegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maak een lijstje met vragen. Zijn er nog onduidelijkheden over de baan zelf, de verantwoordelijkheden en taken? Daarnaast is het sollicitatiegesprek het moment om meer concrete informatie in te winnen! Dus stel vragen over de organisatie, de geschiedenis, toekomstplannen, de afdeling en de werktijden.

Je zit er wel erg mee , je moet je gewoon ontspannen.
Bij je vorige vraag hierover heb ik al een link gegeven misschien overheen gezien
Ik heb hem hier nog maar even gezet vind je alles op
Nogmaals Succes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is er systematische opleiding voorzien? Zijn er evaluaties op regelmatige tijdstippen?Is er een bonussysteem? Kan ik doorgroeien? En natuurlijk alle praktische dingen : is er parking? opvang? airconditioning? refter? dertiende maand? maaltijdcheques?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Open vragen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het betreft hier dus een interne sollicitatie, dus je weet al heel veel van het bedrijf neem ik aan, nu puur uitleg van je nieuwe functie, wat wordt er verwacht van je in deze functie en dat soort dingen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat kunnen jullie betekenen om mij beter te maken en dus van nog meer waarde te laten zijn voor jullie bedrijf?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hee ik heb deze vraag gesteld..was een hele goeie bedankt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Graag gedaan!
Ik heb hem zelf ook gebruikt.
Laat zien dat je jezelf wilt ontwikkelen binnen het bedrijf (langere termijn visie + commitment)
Loon, lease auto, werktijden, vakantie dagen, een cursus of studie erbij volgen op kasten van de baas. Wees niet bang om raar aangekeken te worden. Het bedrijf zoekt toppers, als jij zo'n topper bent mag je gerust weten wat de voordelen voor jou kunnen zijn als je het werk aanneemt! :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel van bovenstaande vragen zijn goed. Je moet er alleen rekening mee houden in welk stadium je zit van solicitatie. Meestal zijn er namelijk meerdere solicitatie ronden. Dan is het dus een beetje raar om tijdens het eerste gesprek al over financiele zaken en verlof dagen te gaan vragen.
Voor het eerste gesprek kun je het best veel interesse tonen voor het bedrijf, hoeveel mensen werken er, wat is de toekomst visie, hoe pas jij in deze visie, hebben ze te lijden onder te huidige crisis etc.
Vragen voor het 2e of 3e kunnen inhoudelijker zijn: Mogelijkheden tot doorgroeien binnen het bedrijf, wat zijn de mogelijkheden om buiten het bedrijf je te ontplooien (cursussen) en de financiele kanten: hoe is de cao geregeld, hoe zit het met zwangerschapsverlof, 13e maand, salaris indicatie, salaris verhoging, auto van de zaak, pensioens regeling etc.
Als je soliciteerd voor een stageplek is het natuurlijk weer anders...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit hoeveel mensen bestaat het team waar je mee gaat werken? En wat is de samenstelling daarvan? (Oud, jong, nieuw etc.)

Wat verwachten jullie van mij?

Wat kan ik van jullie verwachten?

Hoe is de sfeer in het bedrijf?

Kansen om door te groeien binnen het bedrijf?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb het niet alleen over jezelf. Als inhoudelijk en arbeidsvoorwaardelijk het meeste duidelijk is, en je vindt het aantrekkelijk, praat dan ook over de mensen die je tegenover je hebt.

"Hoe lang werkt u hier eigenlijk? Altijd al in dezelfde functie?"
"Wat vindt u het aantrekkelijkste van uw baan? Van dit bedrijf/deze organisatie?"
"Wat heeft de afdeling waar ik kom te werken beslist nog te leren? En hoe is dat opgepakt?"

Zo maak je er echt een kennismaking van en krijg je een véel beter beeld over het bedrijf of je toekomstige afdeling of je chef als die aan tafel zit, dan alleen maar uit het standaard gesprek. Daarnaast onthouden ze je zeker met dit soort vragen. Er zijn niet veel mensen die dit durven namelijk.

Succes overigens!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even terug komen op je laatste vraag van de cocktail aangezien die zo snel sloot:

Het is onduidelijk waar het woord "cocktail" vandaan komt. Volgens een legende gaf de Mexicaanse prinses Xoctl een gemixt drankje aan een Amerikaanse gast aan haar vaders hof, die vervolgens haar naam verwarde met die van het drankje. Maar de meesten denken dat het woord komt van coquetel, een Franse drank op basis van wijn.

Vond dit antwoord beter dan die wiki antwoorden :)