Waarom hebben mensen zoveel last van tandbederf (ook zij die weinig snoepen), terwijl wilde dieren nooit hun tanden hoeven poetsen?

Of hebben leeuwen, apen e.d. wel degelijk last van cariës?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Kijk naar onze 'huis'dieren: zo gauw ze in onze buurt komen, lees: niet natuurlijk voer eten!, krijgen ze ook tandsteen en cariës.
Mensen die ver van onze 'beschaving' wonen en nog een gaaf gebit hebben als ze dertig of veertig zijn, krijgen direct nadat ze zich aanpassen aan ons 'beschaafde' voedingspatroon ook al de bekende problemen. Hoe veel meer bewijs heb je nodig? De grootste boosdoener is inderdaad suiker, dat zit werkelijk overal in (lees de etiketten maar eens goed!). Maar ook een verstoorde slijmvliesflora speelt mee, daardoor is onze eigen afweer tegen foute bacteriën machteloos. Misbruik van antibiotica, ook in de vleesproductie en allerlei andere toevoegingen aan ons eten, om het onwijs lang houdbaar te maken bijvoorbeeld, doen ons de das om. Zo goed mogelijk terug naar de natuur is het devies...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat wij kunstmatig veel suiker door ons hacheltje laten komen..

En door het tandenpoetsen verliest de mond het eigen vermogen om zichzelf te reinigen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We eten te veel gekookte/gebakken voeding. Als je rauwe materialen eet , dan komt je speekselproductie enorm op gang. Dit zorgt ook voor schone tanden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oh ja, wilde dieren hebben minder last van tandbederf dan huisdieren. Veel mensen geven honden zachte brokken enzo... nergens voor nodig. Laat ze maar lekker knauwen op harde brokken.
Ja, dieren hebben ook cariës maar niet zoals bij de mens door teveel suikers maar door gistingsprocessen en onverteerde voedselresten die voor de nodige infecties zorgen.Bovendien zijn we tandheelkundig zeer genetisch bepaald dat zelfs bij een korrekte tandhygiëne caries verkrijgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dieren gebruiken wel degelijk tandenborstels en tandpasta, alleen dat doen ze stiekem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
...naast al dit alles ben ik van mening dat het tandartsenbedrijf een bedrijfstak is die zichzelf goed zelf in stand weet te houden; in amerika is een derde van de bevolking nog nooit naar de tandarts geweest (nou zegt dat niet zoveel...mijn pointe is is dat veel ingrepen heus niet zo nodig hoeven)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft alles te maken met de zachtheid van ons voedsel en de toegevoegde suikers.
Dieren hebben ook last van tandbederf, dit is niet alleen bij mensen zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ons voedingspatroon en dan met name de samenstelling van ons voedsel is in de loop van de tijd dusdanig veranderd dat onzen tanden kiezen steeds meer worden aangetast door bederf, kauwen hoeft haast niet meer en onze voeding bevat veel minder harde stoffen en vezels. Alles wordt in hapklare brokken klaargemaakt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms kauwen dieren weleens op taaie grassen of kruiden wat weinig ander nut lijkt te hebben dan het reinigen van het gebit. Waarschijnlijk na het nuttigen van veel fruit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dieren eten rauw voedsel dat is beter voor de speeksel.