Tegenwoordig is er voor elk kwaaltje een medicijn en worden we tegen als beschermt. Remt dat niet ons natuurlijk afweersysteem?

En hebben we daardoor niet juist meer kans om ziek te worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja,maar het is aan de arts om dit in de gaten te houden ,en niet voor ieder wissewasje een medicijn voor te schrijven.Hierdoor zouden we ons afweersysteem toch op pijl kunnenhouden.
Er zijn ook veel kruiden die ons afweersysteem kunnen bewaken kijk daar eens naar.En alleen pillen voor echte acute problemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is ook maar de vraag of elke medicijn ook echt medicinale effecten heeft. Veel medicijnen schijnen gewoon placebo te zijn. En dan geldt: hoe duurder het medicijn, hoe beter het wel zal werken. Het is tenslotte niet voor niets zo duur ;) Onze hersenen vertellen ons dan dat het medicijn werkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over het algemeen valt het denk ik wel mee dat alle medicijnen het afweersysteem afremt. Ik ken tenminste weinig voorbeelden van mensen die tegen elk kwaaltje direct medicijnen slikken/spuiten/drinken. Hier tegenover ken ik evenwel weinig voorbeelden van artsen die hun patiënt voor ieder kwaaltje een medicijn voorschrijven...

Natuurlijk moet je oppassen met medicijnen als dat om welke reden dan ook gecombineerd moeten worden met antibiotica. Want dan kan het voorkomen dat de antibiotica zich ook direct richt tegen de medicijnen die je al slikte...

Maar doorgaans denk ik dat de medicijnen die worden voorgeschreven niet direct gevolg zullen hebben op de resistentie van ons afweersysteem...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik betwijfel ten zeerste of deze communis opino ook maar ergens op gebaseerd is. Deze mening vloeit voort uit blanco kennis en wantrouwen jegens het onbekende. Medicatie wordt áltijd tot in den treure onderzocht op bijwerkingen en deze zijn ook bijna altijd bekend voordat deze op de markt komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In totaliteit maakt 't niet zo heel veel uit. Zodra je een organisme (zoals de mens) beschermt tegen 't ene, is er VOLAUTOMATISCH meer ruimte voor andere ziektes om zich te verspreiden. Ziektes zullen dan ook nimmer uit te bannen zijn.
Er is ook zeker niet tegen elk kwaaltje een medicijn. Denk alleen al aan 't 'ouderdomskwaaltje'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, eigenlijk wel!
We krijgen juist de bacteriën binnen die ons ziek maken zodat ons lichaam er aan kan wennen