Waarom krijgt jeugd altijd zo veel puistjes?

en dan begint het tussen 12-18 jaar laten we het bij die leeftijd grens houden

ik heb zelf geen last van puistjes alleen genoeg jeugd dat het wel heeft

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In onze huid zitten miljoenen talgkliertjes. Die produceren talg, een olieachtige stof die de bovenste laag van je huid soepel houdt en beschermt tegen uitdroging. Die talgkliertjes zitten vooral op je gezicht, schouders, borst en rug. De talg komt door kleine openingen in de huid, de poriën, naar buiten. In de puberteit gaan die kliertjes meer talg produceren, vooral bij jongens. Daardoor blijven afschilferende huidcellen aan elkaar kleven. Ze vormen een propje dat het afvoerkanaaltje verstopt. De vettige talg hoopt zich op en er ontstaat een meeëter (comedo). Je ziet dan een geelwit bobbeltje op je huid ter grootte van een speldenknop. Wanneer zo'n pukkeltje groter wordt, kan de opening groter worden. Er ontstaat dan een open comedo te herkennen aan een zwart puntje. Blijft de talgproductie doorgaan, terwijl het afvoer gangetje dichtzit, dan kun je grote rode of gele ontstoken puistjes krijgen. Puistjes ontstaan door een combinatie van niet goed werkende talgkliertjes, mannelijke hormonen (ook bij meisjes en vrouwen!) en bacteriën.
Meisjes kunnen al rond hun achtste jaar last van puistjes krijgen, jongens meestal pas rond hun veertiende. Hormonen en erfelijke aanleg kunnen een rol spelen.
Puistjes zijn meestal het ergst tussen je zestiende en negentiende jaar. Daarna ben je er meestal van af. Maar dat geldt helaas niet voor iedereen: sommige mensen kunnen tot na hun dertigste nog last van "jeugdpuistjes" hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat de hormonen dan een rol gaan spelen in je puberteit..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als puber gieren de hormonen je door het lichaam. Dit en erfelijke aanleg zorgen voor een situatie waarin er veel, soms zelfs heel veel talg aangemaakt wordt door je lichaam. Dit overtollige talg kan de vorming van mee-eters veroorzaken. Een bepaalde bacterie woont weer graag in dergelijke mee-eters en veroorzaakt ontstekingsverschijnselen ofwel "jeugdpuistjes".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heeft ook te maken met ongezond en vet eten en de jeugd eet vaak makkelijk en vet. Even een patatje hier en een hamburger daar, tja dan komen die puisten wel. Zelf heb ik eigenlijk nooit puisten gehad omdat ik altijd gezond heb gegeten en nog steeds doe ik dat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien heeft dit wel invloed, maar er zijn ook pubers die gezond eten en toch puistjes krijgen en vice versa.
Niet alle jeugd krijgt puisten, ik ben 16 en heb nog nooit een puist gehad
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is niet zo dat iedereen die krijgt. Kwestie van aanleg, samen met ongezond eten. In tegenstelling tot eerder antwoord zit het kwaad volgens dokter Mercola meer in koolhydraten dan in vet. Gebruik van suiker en graanproducten, brood, pasta etc. gooit de hormoonhuishouding in de war. Als je de aanleg dan ook nog hebt, krijg je puistjes.
Als je er heel veel last van hebt ga dan naar een arts of therapeut voor natuurgeneeskunde, adressen bij de Infolijn te krijgen.
Probeer antibiotica in dit geval zo lang mogelijk uit te stellen, daar kleven weer heel veel andere nadelen aan die de zaak er neit beter op maken.