Kan de geur van mijn nieuwe lamp schadelijk zijn?

We kochten laatste bij Xenos een kroonluchter voor op de slaapkamer van onze dochter. Toen ik de lamp uit de doos haalde, gaf hij een penetrante chemische geur af. Toen ik hem had opgehangen rook de hele slaapkamer ernaar. Het is een goedkoop ding plastic.
Ik vraag me nu (een beetje laat) af op het inhaleren van die dampen schadelijk kan zijn. Vooral omdat er laatst bij Radar een item was over matrassen waar ook schadelijke dampen vanaf kwamen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Ja dat kan. (Het antwoord lag eigenlijk al besloten in je vraag waar je verhaalde over de "chemische geur".) Geen risico nemen en weghalen uit de slaapkamer van jullie dochter!

Het kan zijn dat de geur veroorzaakt wordt door restanten van het gif waarmee containers worden volgespoten om ongedierte en schimmels te neutraliseren op hun reis van producent naar consument zoals het geval is (was) bij de matrassen waaraan je refereerde. In dat geval kun je de lamp het beste een tijdje laten "uitdampen" bijvoorbeeld in schuur of berging.

Geeft de lamp ook na verloop van tijd nog onverminderd die chemische geur af zou ik ervan uitgaan dat er iets niet in de haak is met het product zelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als er een geur is is er ook een stof(gasvormig) in de lucht aanwezig.
Wat wij ruiken zijn de moleculen van een gasvormige stof.
Er zijn dus moleculen in de lucht en hoe sterker je het ruikt hoe meer moleculen.
Geuren die van kunststoffen komen zijn chemische stoffen, en deze kunnen wel degelijk schadelijk zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat niet helemaal duidelijk uit je verhaal blijkt is of de geur sterker werd toen je de lamp aandeed. In dat geval ging 'ie terug naar de winkel en keek ik voor een ander model